Epikuros
19-05-2010, 18:42
Vågar jag ställa ut Himrod och Zilga på min odlingslott i zon 2-3, i nacka, stockholm?
Zilga är ju härdig till zon 4 så det borde ju inte vara ett problem, Himrod är jag lite oklar med, har sett den gå under både zon 2 och 3.
Åsa, mälardalen zon 2
19-05-2010, 19:31
Det beror ju på vart du förvarat dem Zilga och Himrod har knappt vaknat ute i trädgården de är sena så därför blir de inte skadade av vårfrost. Om dina växter nästan är i vila kanske börjat svälla lite i knopparna och är vana vid lite kyligare klimat så då kan du skjutsa ut dem. Har de drivits på inglasad balkong el. dyl så de står i full grönska och lever i tron att det är sommar så kan de få skador av en sen nattfrost, då behöver de avhärdning + gärna fiberdukstäcken vid risk för nattfrost.
RibesRubusVitis
19-05-2010, 19:35
Zilga är verkligen inget problem, den klarar mer än så. Himrod borde inte vara något problem vad beträffar överlevnaden. Enligt standardverket "The Grape Grower" klarar den minus 26 grader. Däremot är det inte säkert att druvorna hinner mogna ordentligt på friland, det är därför som den brukar kallas växthusdruva.
Epikuros
19-05-2010, 19:42
Då de är inköpta idag och rotade i kruka så har de ju inte drivits upp på balkong precis.
Min Himrod har duktigt svullna knoppar och Zilgan har fått en del blad, men har ännu ett par knoppar kvar. De lär troligtvis hamna i jorden denna helg eller nästa.
Jag tänkte även bygga något slags låga ställningar de kan klättra på, men vet inte riktigt vilken typ.
I och med att Himrod i mitt vetande inte säljs som en växthusdruva borde det ju inte vara några problem, men Zilgan borde ju rätt säkert klara det. Anledningen till att jag har två olika sorter är förstås för pollineringen.
Jag har en någorlunda tung lerjord och tänkte slänga i Zilgan i Rhoddejord och Himrod i vanlig plantjord uppblandat med kogödsel (den ska enligt uppgifter från personalen på Zetas inte vara i sur jord).
Några övriga tips?
RibesRubusVitis
19-05-2010, 20:00
För pollineringens skull hade du inte behövt två olika; båda är självfertila. Om de stått utomhus på plantskolan, kan du sätta ut dem direkt. (Annars efter en tids avhärdning, ungefär som med tomater.) I synnerhet Zilga är en typisk staketdruva och kan nästan växa hur vilt som helst. Även Himrod innehåller gener från Vitis labrusca, men kallas ändå inte staketdruva. Den odlades fram på Cornell-universitetets försöksanstalt i staten New York vid "Fingersjöarna". Förmodligen har Zetas rätt om jorden; jag har haft ett par Himrod på friland (skånsk lera) i 5-6 år, men ännu aldrig fått några druvor på dem. Nu sätter jag in en i mitt lilla växthus på kolonin.
Epikuros
19-05-2010, 20:04
De uppgifter jag fått är att de ger en rikare skörd om de tillåts pollinera varandra. Detta från flera källor på Zetas.
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2010, 06:04
Man får mer klasar än man vill ha även med bara 1st planta +jag är osäker på om de blommar samtidigt jag har ju min Himrod i växthus och Zilga utanför så jag har inte sett om Himrod verkligen blommar samtidigt som Zilga. Staketvindruvorna är ju mer sena än vanliga vindruvor generellt.
Epikuros
20-05-2010, 06:48
Det får jag höra från många håll och det är ju skoj, men fler skadar ju inte, dessutom är det ju främst för övningens skull som jag köpt dem =)
Men frågan är ju främst huruvida Himrod överlever utomhus eller om jag helt enkelt ska spaljera den på min minimala balkong. Hur stor kruka vill man ha i så fall? 50l?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.