lussebullen
Hejsan...
Har haft turen att köpa ett hus i vintras och nu när snön har smält så har en liten med fin blomrabatt vuxit fram, men som nybliven husägare med noll erfarenhet av växter utöver de lilla man har haft i blomlådan innan så har jag ingen aning om vad som finns där, samt hur detta gröna ska skötas.
Kan tillägga att jag bor i zon 7 eller 8.

Hoppas att ni kan hjälpa mig även de är mest grönt och få blad.

Här finner ni bilderna...

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=4290

//Lussebullen
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller trädet och busken måste du nog infoga lite mer närbilder på grenarna så man kan se hur knopparna ser ut.
Peztis
Här kommer mina gissningar på några av dem:

Foto0028: det främre är taklök
Foto0029: lupiner
Foto0024: akleja eller aklejruta
Foto0025: tulpaner
Foto0027: alunrot (?)
Foto0020: riddarsporre (?)
Foto0023: kommer aldrig ihåg vad den heter men den får vita blommor på ca 10 cm stänglar.

lavendelgården
Hej du!
Ha nu inte för bråttom - tids nog ska vi nog klura ut vad du har i din rabatt. Så jag tycker vi väntar ett tag o ser vad som händer - jag kan i varje fall inte ens gissa i nuläget.
Ha det gott
Åsa
Aqvakul
CITAT (Peztis @ 19-05-2010, 21:43) *
Här kommer mina gissningar på några av dem:

Foto0028: det främre är taklök
Foto0029: lupiner
Foto0024: akleja eller aklejruta
Foto0025: tulpaner
Foto0027: alunrot (?)
Foto0020: riddarsporre (?)
Foto0023: kommer aldrig ihåg vad den heter men den får vita blommor på ca 10 cm stänglar.

Håller med..

22 kan vara vårkrage
23 kan vara silverarv
Christina i Taxinge~
Så här ser mina gissningar ut:

bild 20 - stormhatt
bild 22 - vårkrage
bild 24 - akleja
bild 25 - allium
bild 27 - någon potentilla (fingerört)
bild 28 - taklök
bild 29 - lupin

övriga kan jag inte se alls vad det är....

lussebullen
Tackar så mycket för hjälpen..

*Tror dock inte att de är tulpaner, för på gräsmattan hittade jag en sån där lapp som man sticker ner i jorden, och på den står de att det finns liljor om den nu är våran. :-)
*Taklök kan stämma mycket bra, har en hel slänt med såna.. dock är dom mycket mindre och som små bollar. Vill helst låta dom sprida sig över hela slänten, men de är så pass stora stenar där så jag vet inte om de går?

Sen så var de nå slags frö kapslar som jag känner igen så väl.. dom kanske var max 5 cm avlånga typ som en ärtkapsel och håriga.. Har för mig att de sitter en hel del såna på en lång pinne och att dom finns i en hel del olika färger.

Sen kommer min nästa fråga, är några av dessa växter giftiga? Har barn som kommer garanterat vara där och plocka blommorna, och lillgrabben kommer garanterat prova äta dom flesta :/

Återkommer med bättre bilder när träden och buskarna börjar få lite knoppar och löv.
Dock har trädet avlånga blad med små taggiga/naggade kanter. De fanns några torkade blad kvar på grenarna.

/lussebullen

Red Top
Bild 23, som Peztis inte kom ihåg vad den heter, är mossflox, Phlox subulata. smile.gif

Har just ägnat ett antal timmar åt att gräva bort min från ett stenparti. sweatingbullets.gif Den hade fått härja vilt i några år, men nu fick jag nog. Har tagit skott, men tänker satsa på rosa i år istället. yes.gif
Red Top
Stormhatten är giftig. Hela växten. Den är inte särskilt lockande för barn att stoppa i munnen, men för säkerhets skull kan du ju ta bort.
lussebullen
CITAT (Red Top @ 19-05-2010, 23:05) *
Stormhatten är giftig. Hela växten. Den är inte särskilt lockande för barn att stoppa i munnen, men för säkerhets skull kan du ju ta bort.

Trist om de är den, för jag har 4 st såna växter längst bron om inte mer......
Undra vad man ska sätta dit i stället.. :/
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (lussebullen @ 19-05-2010, 22:53) *
Återkommer med bättre bilder när träden och buskarna börjar få lite knoppar och löv.
Dock har trädet avlånga blad med små taggiga/naggade kanter. De fanns några torkade blad kvar på grenarna.

/lussebullen

Du behöver inte vänta det är oftast lättare att identifiera växter på vintern när man ser vinterknopparna, det är när de är i stadierna emellan och håller på och slå ut som det kan bli knepigare. Tror det är för att i skolan när man pluggar träd och buskar lär man sig bara vinterknopparna + hur växterna ser ut så de har slagit ut helt man brukar inte lära sig hur de ser ut under lövsprickningen.
ingrids
När du säger det så ser mina egna liljor just nu ut nästan som tulpaner ... Jag ändrar mig till liljor smile.gif
lussebullen
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-05-2010, 06:55) *
Du behöver inte vänta det är oftast lättare att identifiera växter på vintern när man ser vinterknopparna, det är när de är i stadierna emellan och håller på och slå ut som det kan bli knepigare. Tror det är för att i skolan när man pluggar träd och buskar lär man sig bara vinterknopparna + hur växterna ser ut så de har slagit ut helt man brukar inte lära sig hur de ser ut under lövsprickningen.

är de bara jag som är helt okunnig/blind eller finns det träd utan vinterknoppar..?
de är bara långa smala kala grenar, typ som en fikus.. ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon