Hej!
Mina tomatplantor är svårstartade i år. Jag sådde fröna för 2 månader sen. Efter någon vecka grodde de men det är fortfarande bara groddbladen som har visat sig. Minns inte att de brukar vara så långsamma. Vad kan jag ha gjort för fel. Tog frön från en riktigt god tomat som vi odlade förra året.
//Christina
Preussen
19-05-2010, 20:51
vad var det för tomat? kan det ha varit en hybrid (F1)?
Mina tomatplantor har också varit sega. Sådde mina den 20/3 och inte förrän senaste veckan eller två har några av dom satt fart och nått ca 15 cm, medan andras redan är 30 cm! Men jag köpte billigaste tänkbara frön på Ica, kanske var det? Annars har jag planterat om dom när det behövts och gett dom gödning och omtanke.
Lanthandlaren som jag köpte tomatplantor av förra året kallade dem för "drivhus-tomater". Något annat annat vet jag inte om ursprunget. De blev ganska höga. Tror jag toppade dem när de var bortåt 180 cm. Tomaterna var små till medelstora.
Jag sådde i sådd och kaktusjord och planterade om dem i krukor en och en med kompostjord (från bostadsrättsföreningen) i botten och 3-4 cm såjord överst. Tänkte att de skulla ta för sig av godsakerna i komposten när rötterna växt till sig.
Mina är också jättesega!!! Jag har köpta frön, egna frön och frön från Odla-kedjor, sått i omgångar och i olika jord...
Har faktiskt hört flera som har gnällt över detta - vad konstigt!
tigrella
20-05-2010, 19:15
Jag satte tomater ganska tidigt, de har växt som attan och några är i blom redan, så tidigt har mina aldrig blommat tidigare. Det är Outdoor girl som visar sin bästa sida.
Där efter har jag satt ryska fröer i början på maj och de börjar att växa till sig bra en chansning på att det kanske blir några tomater innan hösten, det är black pear, pol robson, choklate och apelsin.
Men jag bryter alla regler och sår i plantjord

men det är då mina frön blir till fina plantor.....
Hoppas att era växer på bra nu när det blir ljusare och varmare så man får solmogna tomater att njuta av!
Lilla hjärtat
21-05-2010, 05:53
Bara en fundering. Ni tror inte att det kan ha med den seeeega våren att göra? Nu vet jag inte om ni har haft tomatplantorna inomhus eller i växthus, men om de har stått inne, så har de säkert inte fått så jättemycket sol med tanke på hur mulet det har varit. Har de stått i kallväxthus, så har ju våren varit rätt kall.
Mina har tokväxt, men de har stått i växthustunnlar med undervärme inne i växthuset. Varmt och ljust. Annars hade nog inte de heller kommit så långt.
... visst är det bra när man kan skylla på "denna kalla, blöta vår".

Hoppas de sätter fart nu när värmen kommer. Till slut brukar ju allting växa i fatt!!
//Linda
officinalis
21-05-2010, 14:33
Jag tycker tomater kan vara lite så. Stå och trampa lite och rätt vad det är så säger det bara tjoff så börjar de växa så det knakar.
Några saker du kan se över är: näring, krukstorlek, vattning, ljus, värme
Mina har stått inne under extra belysning, nu står de ute p den inglasade altanen och borde stormtrivas - de har de gjort alla andra år! men nä...
De få som faktiskt satte liiiite fart är kanske 1 dm höga och såddes för flera månader sedan. Vi får väl se vad som händer med de andra platorna, får väl ta och prova att planter aom dem igen eller något för det här funkar ju inte. Och jag som sagt till brorsan att han inte ska köpa några plantor för jag hade sått så mycket.
SUCK!
caledonia
25-05-2010, 08:52
Omplantera kanske??
Jag har sått tre sorter i år, i början av april tror jag det var. Två av sorterna stack iväg, lite som jag trodde eftersom de blir höga. Men den tredje höll sig liten. Det är förvisso en miniplanta, men jag blev ändå lite bekymrad. Har omplanterat dem till större krukor och de satte igång direkt! De är ju inte jättestora men ser frodigare ut nu.
Jag har våldsamt stora tomater i år! Jag kan bara varmt rekommendera Greenworld blomsterjord. Den har perlit och tomaterna älskar den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.