Full version: Ny häck...
Unn
Hejhopp forum!
Har fått för mig under mina funderingar så här på botten av trädgårdsåret att jag skulle behöva en idegranhäck (a la sissinghurst wink.gif ) på ett stycke av tomten. Frågan är om det överhuvudtaget går att etablera en ny sådan i precis närhet (1 m från stammarna) till ett gäng hundraåriga träd (lönn, kastanj, hagtorn)? Eller bör jag genast tänka om?

Ett senkommet god fortsättning på det nya året förresten,
önskar Unn
KURT
Det är väl bara en fråga om hur mycket näring och vatten som man måste ge dem. I alla fall mera vatten eftersom träden kommer att ta mycket.
Hannele
Visst går det, i alla fall etablera sej små idegransplantor bra.
Häftigt! Är det så här du ska ha det?
The Yew Walk

Jag kör á la Ulla Molin i stället:
Cilla
Ja det kan säkert gå om man som Hannele skriver startar med mycket små plantor. Näringsupptagningen vid så gamla träd sker långt ifrån 1 meter från stammen, men naturlitgvis kan jorden vara trött, skuggad och torr.

Särskilt ska man vara försiktig när man gräver där. Skadar man rötterna invid dess bas är risken for rotröta stor. På kastanj och lönn kan detta gå snabbt.
Unn
Tack för svar!
Jomenvisst, "yew walk" ska det bli rolleyes.gif !

Ok, jag införskaffar små plantor. Stället är kanske en smula torrt men inte värre än att självsådd fläder och daglilja, kärs och gulsippa frodas där, så jag antar att det kunde ha varit värre.
Har ett alternativt läge också till häcken, helt fritt från träd, men då blir det full sol från 9 på dagen...har för mig att idegran inte riktigt gillar det? Vilket tror ni är det bästa?

Undrar Unn I natten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon