Full version: Hur lever sorkarna?
Anna-Karin Lundberg
Jag har köpt en bra fälla för att ta de sorkar som underminerar min tomt med sina gångar. När jag tog upp den första sorken fick jag nästan en chock. Det här var inga små söta mus-sorkar utan stora feta råttor!
Jag har på bara ett par dagar tagit två fetingar med en smäll-fälla betad med morot. Den sätts ned i en gång och döljs med en upp och ned väd hink med en sten på.

Nu undrar jag om samma gångar används av en hel kolloni sorkar eller om jag måste flytta fällan till olika platser efter varje fångst? Hittills har jag bytt plats på den efter fångsten och har det inte kommit nån i fällan efter två nätter har jag flyttat den till ny plats. Igår blev jag dock förvånad när jag såg att fällan tagit en feting till sork, men hela betet var borta! Fällan smäller lätt igen, så jag kan inte tro att sorken ätit hela biten morot innan den fångades. Har en annan sork ätit moroten efter att fällan tagit sorken? Då har en polare krupit fram till sin dödade vän och stulit betet...

Nån som känner til sorkarnas liv bättre än jag gör?
Gossen Ruda
Inte lätt att ge ett generellt svar. Vissa sorkar håller revir, andra är mer sällskapliga. Möss är ännu mera sällskapliga och lever familjevis men tolererar varandra inom reviren. Råttor lever kolonivis. Att andra kompisar ger sig fram och äter upp betet är inget ovanligt, ibland kan de ge sig på den döda kompisen också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon