Alma Mater
Jag har drivit upp några plantor Tumbling Tom Red. Nu undrar jag om körsbärstomat i ampel har lägre krav på krukvolym än vanliga tomater?

Jag har köpt 5-liters amplar. Kan man ha mer än en planta i varje? Har bara plats för två amplar men har tio plantor.

Någon här som har erfarenhet?
vips
De skall nog inte behöva ha lika stora krukor. Hade mina Tumbling Tom i upphängda 12-liters murarhinkar förra året, kunde säkert haft 3 plantor i varje, men det hade jag inte... sad.gif

/magnus
Alma Mater
Då petar jag ner två plantor i varje och hoppas på det bästa?
Funderade på en planta i den ena och två i den andra och jämföra men tycker det är så synd att inte ta tillvara de små liven.
Maggan H
Väcker fjolårets tråd till liv för jag undrar lite på ampeltomaterna, ska man toppa dem? Hade en planta i fjol som blev tanig och inte alls som bilderna visar! Sorten var 100 and 1000:ds. Kommer nog att sätta två plantor i varje ampel i år, fast jag har bytt sort till Tumblin red and yellow.
rosita
Jag brukar ha 1 planta i 5 l ampel och som ni ser på bilden, skulle det inte få plats till fler:

[attachment=59915:Ampeltomat.jpg]
vicky-g
Hej!

Jag har odlat Tumbling Tom och de blir verkligen stora så jag skulle inte föreslå mer än 1 planta. Min växte i en 10 liters hink och var verkligen planta överallt så att säga. Fungerar säkert bättre i ampel, min stod på en hylla.

Om tomatplantorna blir små och taniga kan det bero på för lite näring eller vatten. Ja, om sorten man valt ska vara överdådig förstås. Odlar i år en liten pytt till tomat (Vilma) som jag har för mig inte ska bli mer än 25 cm hög. Har ett upprätt och stadigt växtsätt än så länge och redan små gröna tomater på. Klart tidigast, de andra (allt från vanliga busk till högväxta sorter) har inte börjat blomma än.
Socktrollet
Alla kommersiella foton på Hundreds & Thousends visar minst tre plantor i samma kruka, det är också på tre plantor tillsammans som man baserar siffran "upp till 2000 små tomater".

Det här kommer att bli första året med ampeltomater för mig, och första året på mycket länge med tomater alls, så jag funderar fortfarande på lämpliga krukor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon