Jemahe-Zon5
Hej!

Vi behöver en trädgårdskompost och ska bygga en enkel modell med tre fack. Dessvärre är det inte så gynnsamt kompostläge då området är solexponerat en stor del av dagen.

Tänker mig att vi ska plantera några buskar bakom komposten för att skapa skugga. Inte alltför höga (då de kommer att skymma grannarnas utsikt en del whistling.gif ), men tillräckligt höga för att fylla sin funktion och förstås gärna rätt snabbväxande, så att komposten börjar trivas så snart som möjligt.

Amelanchier Alnifolia, vad tror ni om den, kan det vara ett alternativ? Eller har någon ett annat förslag?
Fläder sägs ju vara den klassiska kompostskuggaren, men hur växer den i zon 5? Snabbt? Eller inte alls confused.gif

/Jemahe-zon5
Peztis
Ja, vad du än planterar, inget med rotskott som syren eller snöbär! Jag har snöbär som tittar upp i min, ingen höjdare!

Du kan ju sätta en spaljé också, i alla fall tills det grönskar i lagom höjd.

Jag satte en paradisbuske vid min hushållskompost men det har ju tagit ett gäng år för den att växa till sig så ur den synpunkten är det ju inte så bra. Men jag älskar busken! biggrin.gif
Gunilla T
Tänk på att snabbväxande inte slutar växa vid "lagom höjd" utan gärna fortsätter att växa. Att plantera något i närheten av komposten kan innebära att växternas rötter växer in i den "goa" kompostjorden.

Har dessvärre inga bra förslag på växter.
Ezereht
Aronia är väl rätt okej. Try är tjusiga, finns ju blåbärstry som man kna äta också (Blomqvist i findland har dem). Det finns egentligen jättemycket, enklast är nog att bara gå till plantskolan närmast och botanisera runt. Schersmin kanske?
Jemahe-Zon5
Ja, det är kanske buskar med aggressiva rötter man ska passa sig mest för, det var ju bra tänkt. Och spaljé, att jag inte tänkt på det!! Perfekt tills vidare, medan buskarna växer på sig. Och en anledning att gräva ner lite humle, kanske... Får styra kosan mot handelsträdgården endera dan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon