Peztis
Jag grävde om hela mitt hallonland i höstas för det var helt igenvuxet. Nu har de satt fart och växer så fint så.
De har verkligen satt fart och skjutit en massa rotskott som kommer upp brevid plantorna och jag har en känsla av att det kommer bli rätt trångt och snårigt om jag låter dem vara och så är man tillbaka vid att gräva om hela alltet igen och börja om.
Visst är det väl bättre att ta bort dem? g.gif

Och ja, jag är mycket väl medveten om att hallon beter sig på detta sätt, att man kan plantera i hinkar om man vill undvika det. biggrin.gif

Nu kommer nästa fråga... Funderar på att ta hand om de små rotskotten och plantera dem i krukor. Jag planerar att vara med på en lokal marknad i augusti och jag tänkte att det kanske är någon som är intresserad av dem, som behöver förnya sig lite. Och så får jag en liten slant för dem. tummenupp.gif
Men så kom jag på att jag har för mig jag hört att man inte ska ta hallonplantor (och jordgubbs-) från privata trädgårdar. Men varför minns jag inte, någon som vet? confused.gif
BeaW
Det kommer sig av att om man ska lägga ner tid och ork på att göra ett hallon eller jordgubbsland så bör man köpa virusrensade plantor från en "riktig" handlare, men om du har friska hallon som ger bra avkastning och växer fint så tror jag inte att det är någon fara.
Om däremot dina plantor skulle dra på något virus så får den som köper dina plantor oxå virus och då kan jorden bli obrukbar.
Samma gäller för potatis och lök.

Låt säga att du använder konstgödsel, växtvårdskemikalier (alltså bekämpningsmedel) och annat som utarmar jorden så blir den mer mottaglig för virus och sjukdomar. Har du en naturgödslad och kompostberikad jord, kanske flyttat eller grävt om ditt land med jämna mellanrum så brukar risken minska rejält. Det kan dock vara så att man har virus med att det inte syns på dina plantor. När dom kommer i en jord som är mindre motståndskraftig så tar det fart och det blir bara pannkaka av hela odlingen.

Men ibland kan jag tycka att det ligger i köparens intresse att ha kunskap om risker och möjligheter när man handlar på lokala växtmarknader.

whist.gif Pssst - du vet ju om att det är skotten som ska ge hallon nästa år va? whist.gif

Är det höst eller sommarhallon?
Tycks du ha friska plantor så kanske vi kan byta grejjor med varann?
Jag är sugen på hallon, men jag vill veta vilken sort det är.....
Peztis
Tack för ditt svar!

Jag har aldrig gödslat med annat än ko-, höns- och hästskit men jag vet ju inte vad de förra ägarna (för 11 år sedan) gjorde...

Det här är alltså skott som kommer upp ett par dm från moderplantan så de är ju eg inte de som jag tänkt ska ge mig hallon, vill ju att de skott som kommer upp från plantorna ska ge mig tillräckligt. biggrin.gif

Det måste vara "vanliga" siommarhallon jag har. Dessutom så har jag en rugge med vita hallon!

Och jag tycker de ser väldigt friska och fina ut, särskilt nu efter höstens stora arbete! Bären är inte så där jättestora så man kan trä dem på fingrarna men å andra sidan så har jag inte direkt skött dem enl konstens alla regler... Kanske det i år blir enorma hallon!?! Tidigare år har buskarna blivit strax över metern höga.

Då buskarna stod på plats när jag flyttade hit har jag tyvärr inte en aning om vad det är för sort, men viss är jag villig att dela med mig.
Jag har bestämt mig för att jag ska ta och gräva bort rotskotten och plantera dem i krukor så att de rotar sig ordentligt. Är du intresserad får du gärna höra av dig.
vips
Jag brukar plocka bort de skott som kommer för långt ut på sidorna av raden, alternativt flyttar jag in dem om det är lite glest någonstans. Hur bred rad som funkar beror ju lite på hur man ordnat stödet för buskarna...

/magnus
Herbert Arvidsson
Hej , bara några små råd om alla dina funderingar. Bäst ät att använda spade och gräva upp alla skott en halvmeter från moderplantan, de gör ingen nytta ,utan tar bara musten ur den planta som ska ge bär i år. I raden spar du 4-5 skott som blir nästa års bärskörd. Att ha hallon i kruka innebär en massa jobb med vattning och tillsyn hela sommaren och övervintring. Du kan spara massor av jobb och energi, för övrigt är det försent på säsongen att gräva upp plantor om de ska leva vidare. Ta väl hand om dina plantor och njut av de bär du kan skörda, hälsningar från Ingeborg
Peztis
Eftersom jag grävde om allt i hösas så finns inga plantor så långt bort, de är kanske 2 dm ifrån.

Igår tog jag i alla fall tag i det, grävde bort de som spritt sig och la dem i en hink med vatten. Direkt därefter så planterade jag dem i krukor (och vattnade) som nu står i skugga och eftersom det har regnat och fortfarande gör det emellanåt så ser de fortfarande fina och spänstiga ut, de hann aldrig säcka ihop som plantor kan göra när man gräver upp dem. Vi får väl se hur de tar sig...

Jag har inga planer på att själv behålla krukorna utan hoppas att de blir fina och frodiga och att någon då vill köpa dem på makrnaden i augusti! Jag menar, kan jåg få någon tia eller två per kruka så blir i alla fall jag glad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon