|
Full version: Vilken mätare?
Hej allihopa i det härliga försommarvädret! Finns det inte 1000 olika fältmätare som alla ser likadana ut? Hur i herre jösse namn ska man se skillnad på dem? Någon som vet vad det är är för en?  Och den här är det samma? (nu har jag satt ihop bilderna, så det är samma och en till som jag fann på annan plats)  Den till vänster har en gulbrun "nod" i framvingens framkant. Är det en tillfällighet, eller en artskillnad?
Gossen Ruda
20-05-2010, 17:56
Roligt att se dig här igen, har du någon mer fråga? Lättare!  Inte nog med att fältmätarna är många och ganska lika, de varierar stort inom arten också. Utan att våga vara tvärsäker så gissar jag på Grön fältmätare, Chloroclysta miata. Den är dessutom igång tidigt för den övervintrar som fullbildad efter att ha flygit lite på hösten. Det finns ett par såna arter till dock.
Hej, hej!  Jag ser dig (och er) ibland jag, för jag kikar in ibland utan att skriva. Bara så jag vet att ni finns kvar - jag vill ha er på plats. En lättare fråga sa du. Visst! Här kommer den. Vem är detta? Storlek 50% av backmätarstorlek, ganska liten alltså. Fladdrar just nu - nåja, om dagarna i alla fall - i hagens torrbacke invid skogsbrynet. 
Och så tar vi en svårare igen, när jag kommit igång. Vet inte ens var jag ska börja leta! Ett bi är det - eftersom det inte finns någon humla som ser ut på det viset. Annars hade det varit en humla. Det hade varit en fluga också, om den haft annorlunda ögon, inte samlat pollen på bakbenen, och skippat etrt par vingar... Den ser definitivt ut som en fluga, och låter som en också, och beter sig så i flygsättet. Men men, det ÄR ett bi! Den är alldeles kolsvart, inte särskilt hårig, rund, nervös och snabb. Ursvår att fota. Storlek, lite mer än en cm på både bredden och längden (man får i alla fall den uppfattningen, den ser rund ut). Det gula som syns på den, är pollen. De är flera stycken och de "kommer ihop sig" ibland. De älskar gulplister!! Hjärtstilla går också bra vet jag sen förra året. 
Gossen Ruda
20-05-2010, 21:22
CITAT (amaira @ 20-05-2010, 20:42)  Hej, hej!  Jag ser dig (och er) ibland jag, för jag kikar in ibland utan att skriva. Bara så jag vet att ni finns kvar - jag vill ha er på plats. En lättare fråga sa du. Visst! Här kommer den. Vem är detta? Storlek 50% av backmätarstorlek, ganska liten alltså. Fladdrar just nu - nåja, om dagarna i alla fall - i hagens torrbacke invid skogsbrynet.   Ursäkta förseningen, jag har mekat med bilen. bilar är utmärkta att ha men inte när de behöver service. Har letat efter en oljeläcka och haft av ventilkåpan. Ett jälka jobb men jag tror jag fixat det hela. Till bilderna. Det här var lätt för den kan jag inte.  Det är ett mott och de har jag inte sysslat med. Tyvärr. CITAT (amaira @ 20-05-2010, 20:52)  Och så tar vi en svårare igen, när jag kommit igång. Vet inte ens var jag ska börja leta! Ett bi är det - eftersom det inte finns någon humla som ser ut på det viset. Annars hade det varit en humla. Det hade varit en fluga också, om den haft annorlunda ögon, inte samlat pollen på bakbenen, och skippat etrt par vingar... Den ser definitivt ut som en fluga, och låter som en också, och beter sig så i flygsättet. Men men, det ÄR ett bi! Den är alldeles kolsvart, inte särskilt hårig, rund, nervös och snabb. Ursvår att fota. Storlek, lite mer än en cm på både bredden och längden (man får i alla fall den uppfattningen, den ser rund ut). Det gula som syns på den, är pollen. De är flera stycken och de "kommer ihop sig" ibland. De älskar gulplister!! Hjärtstilla går också bra vet jag sen förra året.   Jag är ute lite på hal is för det är inget bi jag känner igen. Därför tror jag att det är ett pälsbi, släktet Anthophora. De finns inte här på Västkusten, de är iaf inte vanliga och våra vägar har inte korsats.
Gossen Ruda
20-05-2010, 21:35
Har snokat runt lite. Det finns två arter som det kan vara, Anthophora furcata och A. retusa. Om jag sett rätt på bilder jag hittat skall furcata ha röd bakkroppsspets och det verkar det här inte ha så då kan det vara retusa som är helsvart. Den är inte vanlig men har hittats runt Mälaren. Furcata finns även här borta i väster men inte i Göteborgstrakten. Jag skall se om jag kan få Björn Cederberg att kolla på bilderna i morgon. Natti natti.
CITAT (Gossen Ruda @ 20-05-2010, 22:22)  Ursäkta förseningen... ZZZZZzzzzzzZZZzzzzzZZZZzzzZZZZ - eh? - zzzzZZZzz Det är det besvärliga med bilar, de kräver underhåll. Mott är en bra början, jag visste inte ens det... Vackert mott, kan jag läggs till, så har jag kommit ännu en bit längre. Kan pälsbin vara nakna? Kikar Björn Cederbergin här föra att se bilderna? HEJ BJÖRN säger jag i så fall Jag var med på seminariet i april, om mångfald i sandmarker, när Björn pratade om Sandmarkernas historik, biologiska rikedom och framtid. Vi till och med bytte några ord, så jag känner nästan Björn jag också nu  (i alla fall om man har livlig fantasi) Jag har en till bild på den svarte märkte jag. Inga av bilderna är bra, de vill helt enkelt inte.
Framför allt är det Den Svartes beteende och intryck som utmärker sig. Jag som är mycket bättre på flugor än steklar (för att inte tala om "nattfjärilar") var från början mycket nyfiken på om detta verkligen var en fluga!!
Vissa blomflugor t ex försöker likna olika steklar, till och med flygtonen liknar. De är sedan inte särskilt rädda av sig, trygga som de är i sin förklädnad. Det här är första gången jag upplevt motsatsen! Uppenbarligen är den inte trygg med förklädnanden (med all rätt, det blev ju tokigt, flugor är goda och kan inte stickas) utan är sekundsnabb, nervös, och gillar inte uppmärkamhet.
Gossen Ruda
21-05-2010, 09:03
Jag har precis mailat bilderna till Björn, han kan nog inte se dessa om han inte är iloggad som medlem. Väntar på svar.
Nej just det, glömde, man måste ju vara inloggad medlem för att se bilderna.
Gossen Ruda
21-05-2010, 09:27
Jag gissade rätt, det är A. retusa. Björn ville gärna ha kontakt eftersom den är rödlistad och förmål för åtgärdsprogram. Du få ett PM snart.
Tackar, tackar. Men säg åt karln att vara hemma så länge att han hinner svara i telefonen.
Jag kastar ut en fråga till (med bara dåliga foton). Ett litet gulligt bi med rävröd rumpa. Har en del av dem i min trädgård och runt huset sedan några veckor tillbaka. Bakkropp rävröd, framkropp svart. Knappt en cm lång. Gillar blommor. I går såg jag en stor trollslända i ögonvrån. Den var VIT, mysko. Men när jag riktade blicken mot den, var det det lilla rävrödsrumpade biet som flög runt med ett långt gulvitt dött grässtrå sedan fjolåret, hängandes efter sig. Sedan landade det på marken och började försöka trixa ner grässtrået i marken. Vad sysslade den med???  Det grässtrå som den ser ut att "sitta på" är alltså det som den bär på när den flyger. En bra last att flyga med. Här försöker den sticka ner strået i marken. Det är strået som den håller i sin högra framtass.
Myosotis
22-05-2010, 09:54
CITAT (amaira @ 22-05-2010, 10:44)  ...i sin högra framtass... Väntar med spänning på svaret!
Gossen Ruda
23-05-2010, 19:57
Jag fattar inte var du hittar alla konstigheter i naturen.  Det kanske är ett Riddarbi med sin lans?  Nej, till allvaret. Jag tycker mest det liknar ett Rödmurarbi, Osmia bicornis(fd rufa). Varför den släpar på ett grässtrå har jag ingen aning om. Det kanske har fastnat?
Amaira: Nattfjärilarna är alldeles fantastiska. Synd att man inte kan få njuta av dem på dagen men en del ser man ju då o då på ängarna då de snabbt svirrar ner i terrängen. Kanske skulle börja fokusera att fota dem dagtid men då är det iofs inte deras naturliga levnadstid så att säga. Ngn som vet vad de brukar göra på dagarna? En del är ju ganska aktiva o flyger på nektarväxter...
CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2010, 20:57)  Varför den släpar på ett grässtrå har jag ingen aning om. Det kanske har fastnat? Antagligen, så måste det vara. Finns ingen annan rimlig förklaring, ingen konstig "boplats" eller något där han landade med sin lans. Det såg bara kul ut. Det är mycket man inte förstår här i världen, det är bara inse. Hej Xl! Fota gärna sveriges alla fältmätare åt mig! De är tusen och de ser alla likadana ut. utom vissa, som ser helt olika ut, men då ÄR de samma istället. Fältmätare är inte kloka  men dom flyger på dagen i alla fall. Åtminstone dem som jag skrämmer upp... jag vet inte, begriper mig inte på dem... Det lilla mottet jag har bild på här, flyger också dagtid. Fota de nattfjärilar som flyger dagtid, det är några stycken, och de är ofta fina. Jag har härliga flugor här nu. I alla möjliga färger och former. Läckert! *lycklig*
Nu vet jag åtminstone vad mottet heter! Grobladsljusmott, Pyrausta despicata. Skam den som ger sig Och så får ni några dagsbilder. Den första är Humlelik pälsblomfluga i profil.  Nästa heter smalkilblomfluga.  Och så en liten hoppspindel på några millimeter (ca 5 mm).  Hoppspindlar har så vackra ögon!  Det tycker jag väl för att de ser ut som en buss framifrån, och jag är en gammal busschaufför.  (visst ser ögonen ut som busslyktor? Och när de svänger sedan, ser de dessutom ut som svängande ledbussar)
Underbara bilder som alltid. Jo finns en hel del att fota även på dagen men koncentrationsförmågan sätts på stora prov om man håller på mer än ett par timmar o följer allt smått i terrängen. Man blir helt slut mentalt men sen räcker det att det går ngn dag så vill man ut igen
Jag såg en otroligt vacker nattfjäril häromdagen. Svartbrun på ovan- o undersida och med helvita ringar (cirklar) på vingarna. Kanske 5-6 stycken sammanlagt. Ngn som känner till? Jag fångade den och skulle världsvant visa den för alla genom att släppa ut den. Någn trodde den skulle flyga iväg då o att det var bättre att fota i burken men jag visste självsäkert att den flög direkt ned i vegetationen o satte sig så då kunde vi få en naturlig bild. Släppte så ut den varpå den flög rakt upp o svirrade runt innan den försvann in i ett buskage...
Vad spännande Xl! Har tyvärr inte den blekaste aning vad det kan vara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|