Tottes matte
Hej, rolleyes.gif
Jag blev lyrisk över barndomsminnen när någon visade bilden av den. Den är enkelblommig, om den är äkta.
I min barndom i östra Finland hörde det till vid varje sluga en vit ros och en tigerlilja. Dessa tog man med sig när man flyttade till ett annat ställe. På sommarkvällarna doftade rosen så underbart och när min mormor var hemma hos oss, så brukade hon berätta historier och olika traditioner till mig. Hon hade det svårt att gå, så hon brukade använda min hjälp att samla växter till sitt hemma-apotek. Hon hade botemedel för nästan allt.
En kväll satt jag hos henne vid ladan och hon verkade lite orolig, dimman smög sig till låglandet och då sade hon till mig att ikväll ska älvorna dansa. Jovisst, sade jag, de håller till där borta och jag får inte gå dit. Inget mer blev sagt, men jag hörde mormor prata med min mor att flickan har gåvan. Det grunnade jag på vad det skulle vara, men det dröjde länge innan jag fullt förstod vad hon syftade på. Rosornas doft var inte som vanligt när dimman och älvorna kom. Där växte jag upp ihop med naturen och allt jag såg som jag inte begrep just då. Jag accepterade att sådan är man innan jag kunde fatta den hela vidden av mormors ord.
Jag hade flyttat till Sverige när mormor blev dålig och jag ville träffa henne igen. Hon var gul i huden, men hon lade sin hand ovanpå mitt huvud och såg på mig en lång stund innan hon sade att nu är hennes värv gjort och jag skulle föra det vidare. Strax efteråt dog min mormor och jag hade ingen möjlighet att åka dit. hon kom till mig i drömmen och påminde mig igen att ta vara på det jag blev född till och hon skulle följa mig under min tid på jorden. Numera är hon en kär läromästare från den andra sidan. Jag kan känna den välbekanta doften av de vita rosorna när som helst och då brukar jag le ... jooo, mormor jag gör mitt bästa. angel_not.gif
ja, hur kan en ros väcka minnen till livs. fr. Tottes matte.
Ezereht
Vad fint skrivet smile.gif
kerstin z5-6
så fint! det är en av mina mest förtjusande rosor!
RitRat
Väldigt fint skrivet, Tottes matte!!
Jag älskar Finlands vita ros jag med. Den ger alltid bilder av mormors underbara trädgård i min barndoms Finland. Nu har jag hela garageväggen full av den, och jag har nästan svårt att beskära den varje år.

Här får ni en bild av min vildvuxna ros och oändligt oklippta gräs!!!
:-)
Tottes matte
CITAT (RitRat @ 21-05-2010, 22:48) *
Väldigt fint skrivet, Tottes matte!!
Jag älskar Finlands vita ros jag med. Den ger alltid bilder av mormors underbara trädgård i min barndoms Finland. Nu har jag hela garageväggen full av den, och jag har nästan svårt att beskära den varje år.

Här får ni en bild av min vildvuxna ros och oändligt oklippta gräs!!!
:-)

Hej RitRat, thanks.gif
Jag vet hur risigt det kan bli. Som tur var, flyttade vi ofta under mina första 10 åren, så de hann inte bli så stora. Det var nog i början av -90-talet som jag sökte efter den rosen. mor och far var skilda och mamma bodde i en lägenhet, Annars hade jag grävt upp en stam från mammas ros. Vid tidigare besök bodde vi i en lägenhet, så det var inte aktuellt. Nu har den rosen hittat hit och jag ska ha en planta, om inte i år, men nästa år för platsen är inte färdigplanterad ännu. Tigerliljan har jag. Det är märkligt hur vissa saker följer en genom hela livet, som jag skrev om min kära mormor. Hon fick 13 barn och hade inte eget boende utan reste runt hos sina barn. Det var intressant att lyssna på henne om allt mellan himmel och jord, det blev ett band mellan oss som fungerar fortfarande och hon kommer att finnas vid min sida tills vi möts igen. Jag kunde inte låta bli att berätta om rosen och vad den har betytt i mitt liv. bravo.gif fr. Tottes matte
Tottes matte
CITAT (Ezereht @ 21-05-2010, 20:21) *
Vad fint skrivet smile.gif

Hej Ezereht,
Tack att du läste min historia, men tänk hur en växt kan följa med under hela livet! Fantastisk! Jag har lovat mormor att skaffa den rosen för nu fick jag äntligen en täppa över för den i min trädgård. Jag sökte efter den på 90-talet men hittade inte rätta sorten och min mamma hade flyttat till en lägenhet, så jag kunde inte ta en bit av hennes ros.
Om jag inte har möjlighet i år så blir det nästa år som rosen kommer att köpas in. smiley_small_hug.gif fr. Tottes matte
Dag
Men, Tottes matte - Finlands vita har vel fyllte blomster? Den heter jo også Rosa pinpinellifolia plena, og plena betyr fyllt.
I Norge har vi en klon av den som heter Totenvikrosen, men den er også fyllt.
Finlands vita er en av mine favoritter, og jeg kan forstå dine minner fra den gang. En virkleig nydelig historie!
Dag
Tottes matte
CITAT (Dag @ 23-05-2010, 08:20) *
Men, Tottes matte - Finlands vita har vel fyllte blomster? Den heter jo også Rosa pinpinellifolia plena, og plena betyr fyllt.
I Norge har vi en klon av den som heter Totenvikrosen, men den er også fyllt.
Finlands vita er en av mine favoritter, og jeg kan forstå dine minner fra den gang. En virkleig nydelig historie!
Dag

Hej dag,

där har du fel. Jag borde veta det som har vuxit upp med dom. de är någor fylligare än en nyponros, men bara 2-3 blader mer i blomman. den är inte så lätt att känna igen om man inte känner till det.
När jag läste om andras inlägg just om den rosen, kunde jag inte hålla minnen tillbaka. den betyder mycket för mig genom min bästemor. Tänk, hon födde 13 barn till världen. Nu är det bara 4 kvar. Men det var dåliga tider och de fick klara sig bäst de kunde. Min mor tillhörde rysska adeln men vid 1;a världskriget suddades allt bort, även från gravsttenarna. vi har fortf. en privat kyrkogård för släkten från den storhetstid på 1800-talet de levde i sina stora gårdar och hade torpare som hjälpte till med allt för att få mat. Det kan kallas tjänstefolk, men under tvång. Ryska Tzaren fick betalt vad dessa tjänstefolk kunde göra åt adeln. adeln betalade ingen skatt. Jag vet ikke så mycket om den tiden för alla papper brändes och en av mine moster hade fått tag i en präst som plockade fram den info som han hittade. stax efter det blev den prästen förflyttad av min släkt till Lappland och han anklagades för incest, viket han inte hade begått. Han var gift man.
I början av 2000-talet fick jag ett brev där jag var arvinge (som äldsta barnet) till den ryska delen av släkten, men de fick inte med alla för det fanns många i Ryssland som de inte hittade, men jag fick en slant som arv.
jag hade aldrig träffat personen i fråga som ville ge mig en del av sitt arv. Jag har mött honom senare i andevärlden och fått en del förklarat till mig. Han var också medial, fick jag veta. rätt nyderligt det hela, tycker jag. OK. tack för ditt intresse och hade! (min dotter gift med norsk gutt)... smiley_small_hug.gif fr Tottes matte.
Ezereht
Fylld och fylld... Den är ju inte enkel, lite fylld är den, men inte superproppad med blad. Lagom biggrin.gif
Tottes matte
CITAT (Ezereht @ 23-05-2010, 20:03) *
Fylld och fylld... Den är ju inte enkel, lite fylld är den, men inte superproppad med blad. Lagom biggrin.gif

Hej, du träffade rätt. så är den äkta rosen ut. det finns ju så många olika sorter så der är en ljungel att hitta rätt. tummenupp.gif fr. Tottes matte
Tottes matte
CITAT (Ezereht @ 23-05-2010, 20:03) *

Hej Ezereht tummenupp.gif Där träffade du helt rätt. Den är varken eller, om man skulle kunna förklara den så. Den underbara doften är så ljuvlig ... inte tung som "huvudvärksdoft", om man har normal luktsinne, alltså inte är allergisk på nåt vis. Fattar du min beskrivning? confused.gif
Den är trolsk på något vis. Man behöver inte ha rötter fr. Finland el. vara lite "psykedelisk" som jag är för att den ger ifån sig ro, skulle min mormor säga. Därför satt hon på en sten där den rosen växte villt. Mamma hade fått den som en inflyttningsgåva av byns äldre tanter, för det skulle föra med sig lycka och mamma var i ett välsignad tillstånd när mina föräldrar flyttade fr. Helsingfors för att komma närmare släkten. Det var jag som var det "tillståndet" som de äldre menade. Det var höst och rätt långt kommet, stax innan det fryste på och snön kom. En av dessa äldre tanter lovade skaffa Tigerliljan till våren och bad att bli min gudmor om mamma födde en dotter. Sedan rullade det på med tiden..... blomma.gif fr. Tottes matte.
titti49zon6
Jag gillar denna ros väldigt mycket men min man anser att den är ett ogräs ohmy.gif

Finlands vita ros

Finlands vita ros-Rosa plena Denna är den andra rosen som blommar hos mig ca 3m vid och drygt 2 m hög, luktar gott

Tottes matte
CITAT (titti49zon6 @ 24-05-2010, 15:39) *
Jag gillar denna ros väldigt mycket men min man anser att den är ett ogräs ohmy.gif

Finlands vita ros

Finlands vita ros-Rosa plena Denna är den andra rosen som blommar hos mig ca 3m vid och drygt 2 m hög, luktar gott

Hej titti49zon6
Roligt att höra, och vilka fina bilder då! Precis som se in i min barndoms rosenbuskar .... blomma.gif Tack för dina bilder, undrar hur jag kunde spara dem, om du inte tycker att det är dumt eller så... Om du läste detta om min mormor så förstår du varför jag är extra intresserad.
Den kommer till min trädgård vad vi hinner med ... har gjort en plats åt den redan, men min make är inte klar med mina blomlådor, han målade dem och de är inte torra ännu att kunna lyftas på plats. Jag jäklades med en Funchia som hade blivit alldeles för stor, men den rackarn satt fast ordentligt. till slut fick jag hjälp och har delat dom i flera ställen.
Din man ser inte skönheten i den rosen och att se bilderna, är de inget ogräs. Se karlar, min känner den minsta blomdoften och det blir härrans liv, men han känner inte om hunden har skitit i badrummet även om det stinker i hela huset. Jag har för husfridens skull rätt normala växter och blommor i växthuset, där vi brukar lösa korsord eller mest jag som blockar rent i blommorna. ... thanks.gif för att fått se dina bilder. fr. Tottes matte
titti49zon6
Så kul att du gillar mina bilder, som du ser så kom min man inte åt att måla bakom rosen när vi skulle
bättra på färgen på huset giggle.gif
Om du vill spara mina bilder så är det bara att klicka på bilderna och spara
Ezereht
Hehe man får hoppas rosen håller sig på samma höjd då eller över genom åren så det inte syns så bra (blekare färg). laugh.gif
Tottes matte
CITAT (Ezereht @ 24-05-2010, 20:56) *
Hehe man får hoppas rosen håller sig på samma höjd då eller över genom åren så det inte syns så bra (blekare färg). laugh.gif

Hej Ezereht, skulle det vara nån rolig kommentar?! confused.gif jag gillar den rosen och de fina bilderna. blomma.gif fr, Tottes matte
kerstin z5-6
CITAT (Tottes matte @ 29-05-2010, 15:08) *
Hej Ezereht, skulle det vara nån rolig kommentar?! confused.gif jag gillar den rosen och de fina bilderna. blomma.gif fr, Tottes matte

ja den var bra Ezereht giggle.gif Rosen må vara fin men den är ett taggmonster så krypa bakom o måla låter inte kul
Tottes matte
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-05-2010, 17:18) *
ja den var bra Ezereht giggle.gif Rosen må vara fin men den är ett taggmonster så krypa bakom o måla låter inte kul

hej kerstin, det är väl deras sak hur de tänker ha rosen, men den var väldigt fin på bilderna och skämmer inte sin plats trots att man inte kom åt att måla. Jag är uppvuxen med den rosen, som jag skrev mera om i början av tråden, så ger den mig så mycket ...... bravo.gif Tottes matte
Ezereht
Jag tror du missförstår oss Tottes Matte, kommentaren är menad som så att vi (jag och Kerstin) förstår hur det var (för Tittis man) för vi har också den rosen, dvs. vi skulle inte heller ha orkat krypa bakom alla taggarna, rivit oss på alla taggarna, bara för att få det jämnt målat. Det var också skriver humoristiskt från början, titti hade också en fnittrande smiley när hon skrev det. smile.gif
kerstin z5-6
precis nu har vi språkförbistring......
Tottes matte
CITAT (Ezereht @ 29-05-2010, 19:11) *
Jag tror du missförstår oss Tottes Matte, kommentaren är menad som så att vi (jag och Kerstin) förstår hur det var (för Tittis man) för vi har också den rosen, dvs. vi skulle inte heller ha orkat krypa bakom alla taggarna, rivit oss på alla taggarna, bara för att få det jämnt målat. Det var också skriver humoristiskt från början, titti hade också en fnittrande smiley när hon skrev det. smile.gif

Ezereht .... confused.gif vad finns det att missförstå? Jag gillar rosen och vad ni sen menar att jag missförstår får ni förklara om ni har lust. Annars ska vi bara se på dessa vackra bilder, tycker jag...... angel_not.gif fr. Mollys matte
Tottes matte

Ezereht .... jag förstår inte vad ni menar att jag skulle inte förstått??? confused.gif Det som jag vill ha fram här att den rosen och de fina bilderna är ju så underbara.
Titta och njut istället att lägga er i mina svar. Det har jag bett om, beundrar bara rosen, hittar inte alla ord till skönheten ... flirting.gif Tottes matte
Tottes matte

Hej Ezereht ......Jag förstår inte vad jag skulle missförstå, har ni läst mitt långa inlägg till rosen? I så fall finns det inget att misförstå, för jag älskar denna rosen och den ligger varmt om hjärtat hos mig. confused.gif Är det då att missförstå, då vet jag inte vad ni har hittat på!
confused.gif tottes matte

CITAT (kerstin z5-6 @ 29-05-2010, 20:05) *

det är kanske det bästa läge just nu! Tottes matte
fuchsian
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-05-2010, 20:05) *

kerstin, det är inte ovanligt och det är bara att gå vidare, orden kommer när det är dags. Vilken fin ros, gillar mest dom vita av någon anledning. tummenupp.gif Fuchian.
kerstin z5-6
Jaha du säjer det Tottes matte/fuchian ..Jag blir i alla fall bara trött av sådana som dej, i framtiden avstår jag från alla trådar där du förekommer.Jag har helt enkelt ingen energi över till sådant numer no.gif
fuchsian
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-05-2010, 20:17) *
Jaha du säjer det Tottes matte/fuchian ..Jag blir i alla fall bara trött av sådana som dej, i framtiden avstår jag från alla trådar där du förekommer.Jag har helt enkelt ingen energi över till sådant numer no.gif

Men kerstin,
Jag vet inte vad du menar, inte var det om rosor som denna länk handlar om, och jag bara tyckte att rosen är fin, men det finns ju så många olika sorter, så nog finns det någon till var och en efter tycke och smak.
Har inga rosor själv, så där är det inget att kommentera eller fråga om, ...... fr. fuchian
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon