Full version: Basilika
JLekberg
Hej,

jag lyckas verkligen inte med basilika! Allt annat tar sig som ogräs och då är det allt från dahlior till tomater och svartögon mfl. Förra året var exakt samma visa, jag har provat att så det i plantjord och kogödsel samt allt där emellan men det blir jordens fiasko!

Bifogar en bild så ni ser hur det ser ut efter 5 veckor, är knappt en centimeter stora.

Så alla kloka basilikaodlare, hur gör ni? Jag vill ha massor av basilika i sommar.

Johan

[attachment=50201:Foto_0225.jpg]
RitRat
Mina enkla tips:
*Täck inte fröna, lämna dem på jordytan och duscha flitigt. Evt. täck med gladpack först tills de gror. Vädra bort kondens varje dag.
*Sandblandad jord eller färdig såjord först, plantera sedan om i kraftigare jord. Jag brukar ofta så i slutliga krukan direkt.
*Ha krukan på ett varmt och soligt ställe inomhus. Håll jämnt fuktig.

Har du gjort allt detta och ändå inte lyckats, då vet jag då rakt inte....

Gamla basilikafrön brukar också gro bra, de behöver inte vara från samma år.
Åsa, mälardalen zon 2
Och så himla snabbt växer de inte första veckorna (tomaterna växer snabbare) + de växer saktare ifall de har djup jord tycker jag så det kan vara bra att bredså i en något lägre bytta ex. en smörask med dräneringshål, svårt att se på bilden men är det en djup kruka kan ju det vara en orsak också
Malin_MeL

Vattna med gödning och ställ så soligt som möjligt.
Jag har alltid mina inne eller i växthuset, iaf på natten och om det är regn.
sätt gärna i en större kruka när de växt till sig lite mer.

ibland har jag ett par plantor per kruka, de kan bli jättestora då.

men det funkar även att ha dem trångt i hink

Tycker de ser rätt normala ut för att vara 5 v, de tar lite tid på sig att växa sig starka men sen är det bara att plocka av de stora bladen så kommer det nya, du behöver inte knipsa av själva stammen, om du inte vill att den ska förgrena sig, då får du toppa.

jag brukar så i såjord och sen plantera om i plantjord

JLekberg
Tack för svaren, ska prova göra en ny plantering i en inte så djup kruka och sedan inte trycka ner fröna och se om det går bättre :-)

Johan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon