Hej!
Du kanske har mer grundkunskap än jag, men förra året hade jag ingen som helst aning om någonting. Han- och honblomma var ett mysterium. Hanblommorna kommer först. Honblommorna känner du igen på att de reda har ett knöligt litet fruktämne bakom blomman.
Jag pollinerade både på sättet och beskrivs ovan samt med pensel. Först gick det inte alls, men till slut efter mycket envist arbete. Kanske hade jag otur, men jag fick hålla på rätt länge. Till slut gick det efter mycket penslande från flera hanblommor i en och samma blomma.
Jag läste en sak på en sida om meloner. Helst ska man se till att få de meloner man vill ska växa på plantan pollinerade samtidigt, så att de börjar växa samtidigt. Annars kommer de att växa väldigt ojämt. Den först pollinerade blir den som sväller mest, på bekostnad av de andra. Se det som överkurs. Men jag kan tänka mig att det är så - det såg i alla fall ut så min melonbuske.
Tänk också på att ha någonting som stöd till melonerna. De är tunga när man binder upp plantan. Och tänkt på att inte släppa fram för många frukter. Det rådet fick jag när jag köpte min planta. Max tre, sa de. Om det stämmer vet jag inte. Jag släppte i alla fall fram så många. Eller så få.
I år har jag satt från frö. Dels en parfymmelon. Dels en vattenmelon som är lite rolig eftersom fröerna kommer från frukostbuffén från vår semester på Kap Verde i skiftet februari mars.
Vattenmelonen från Kap Verde - nedersta bildenParfymmelonenTill slut började de svällaUpphängning av melonSkördad melonSkörda i tid - annars kan det gå så här 
Lycka till med melonodlingen!!
Vänligen
//Linda