Full version: Melon i växthus
imjoh
Fick en planta med nätmelon för växthus men inga odlingsråd. Hur gör man, ska den klättra på marken eller bindas upp? Pollineras? Finns det lite hjälp att få?
rosita
Du kan låta den ringla fram på marken, men då tar den mer plats. Om du binder upp den, måste du binda upp frukten för sig själv också, för att tyngden kan få hela plantan att rasa annars.

Du behandlar den som gurka, men den kan behöva hjälp att pollineras. Det gör du genom att ta av en hanblomma och dutta den i honblomman.

Lilla hjärtat
Hej!

Du kanske har mer grundkunskap än jag, men förra året hade jag ingen som helst aning om någonting. Han- och honblomma var ett mysterium. Hanblommorna kommer först. Honblommorna känner du igen på att de reda har ett knöligt litet fruktämne bakom blomman.

Jag pollinerade både på sättet och beskrivs ovan samt med pensel. Först gick det inte alls, men till slut efter mycket envist arbete. Kanske hade jag otur, men jag fick hålla på rätt länge. Till slut gick det efter mycket penslande från flera hanblommor i en och samma blomma.

Jag läste en sak på en sida om meloner. Helst ska man se till att få de meloner man vill ska växa på plantan pollinerade samtidigt, så att de börjar växa samtidigt. Annars kommer de att växa väldigt ojämt. Den först pollinerade blir den som sväller mest, på bekostnad av de andra. Se det som överkurs. Men jag kan tänka mig att det är så - det såg i alla fall ut så min melonbuske.

Tänk också på att ha någonting som stöd till melonerna. De är tunga när man binder upp plantan. Och tänkt på att inte släppa fram för många frukter. Det rådet fick jag när jag köpte min planta. Max tre, sa de. Om det stämmer vet jag inte. Jag släppte i alla fall fram så många. Eller så få.

I år har jag satt från frö. Dels en parfymmelon. Dels en vattenmelon som är lite rolig eftersom fröerna kommer från frukostbuffén från vår semester på Kap Verde i skiftet februari mars.

Vattenmelonen från Kap Verde - nedersta bilden

Parfymmelonen

Till slut började de svälla

Upphängning av melon

Skördad melon

Skörda i tid - annars kan det gå så här sad.gif

Lycka till med melonodlingen!!

Vänligen
//Linda

BeaW
Att hänga upp meloner - ta en nylonstrumpa, klipp av ena benet, knyt ihop det i nederkant, trä över melonen (eller pumpan) och knyt fast någonstans lämpligt till. Växer i takt med melonen.... yahoo.gif
Lilla hjärtat
Åh, smart! Jag är ju inte jätteförtjust i att virka. Tror du att även vattenmelonerna kan strumpas?

//Linda
imjoh
Melonfiasko. Plantan jag fick gav bara några få hanblommor inte en enda honblomma, den plantan fick samma gödsling och bevattning som gurkorna, undrar om det var fel på plantan eller mej, men kul var det inte.Hade ju sett fram emot i alla fall en melon. Är det svårt att odla melon i växthus?
sara i landet
Jag är ingen växthus expert direkt men jag lyckades med både socker- och vattenmelon. Som jag förstått det så bildas bara hanblommor om det inte är varmt nog. Det tycker jag verkar stämma för i början när det inte var så varmt ute, kom det bara hanblommor hos mig. Jag ska absolut odla meloner nästa år med. Jag sparade dessutom frön från de godaste och finaste melonerna.
Ålis
Själv har jag odlat vattenmelon 2 sommrar och det har funkat bra för mig . Växthuset står i full sol från morgon till kväll så det kanske är hemligheten?. Jag använder 12-15 liters svarta plasthinkar som jag fyller med en blandning av jord och kogödsel. Sedan pollinerar jag alltid för hand med en liten pensel. Lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon