|
vicky-g
20-05-2010, 22:54
Hej!
Önskar mig ramslök. Finns det någon som kan tänka sig att dela med sig till mig?
// Vicky
Preussen
21-05-2010, 11:23
CITAT (vicky-g @ 20-05-2010, 23:54)  Hej!
Önskar mig ramslök. Finns det någon som kan tänka sig att dela med sig till mig?
// Vicky möjligen något annat år då den förhoppningsvis tagit sig bättre. tills dess råder jag dig kolla på tradera.
Anemone nebulosa
22-05-2010, 00:36
vicky-g
23-05-2010, 06:45
Tack för tipset, men jag har redan provat frö och jag får dem inte att gro. Så jag gav upp och vill ta snabbvägen genom lökar istället.
// Vicky
Anemone nebulosa
24-05-2010, 00:58
Fröna måste stratifieras för att gro, dvs köldbehandlas; först stå varmt ngr veckor, sen kallt (tex i kylen) ngr veckor och sen stå varmare igen). Men det kanske du gjorde? Jag försökte så spansk körvel förra året som också kräver stratifiering för att gro, men jag misslyckades dessvärre, och det troligen för att det var för varmt i min kyl (har haft problem med den, men nu har jag fått en ny som tur är). Har sen tidigare frön till ramslök som jag inte hunnit så i år, och vid det här laget är det nog lite sent... Hoppas du hittar ngt ställe där man kan få tag i ramslökslökar - och hojta gärna till då
Kan du inte leta upp några vildväxande och gräva upp några lökar? Annars så fröar de ju av sig ganska snart, då finns det mer än tillräckligt med fröer för att du skall lyckas
Anemone nebulosa
24-05-2010, 10:02
CITAT (Nauti @ 24-05-2010, 08:28)  Kan du inte leta upp några vildväxande och gräva upp några lökar? Annars så fröar de ju av sig ganska snart, då finns det mer än tillräckligt med fröer för att du skall lyckas  Den tanken har också slagit mig... men är inte ramslök ganska ovanlig? Växer mest i Skåne och vid Vadstena kloster?  Vet att det finns i mina trakter i vitsippsdalen i anslutning till Botaniska trädgården, men där får man inte rafsa. Visserligen får man inte ta skott i växthusen heller, men det gör ju folk å andra sidan...
Molngrabb
24-05-2010, 13:47
Jag väntar på min ramslök som jag köpte på Tradera. Kolla här: http://www.tradera.com/search/result.aspx?...amp;x=0&y=0
Anemone nebulosa
24-05-2010, 21:25
Vicky-g, bor du i Göteborg (sannolikheten är inte så stor, men men) så har jag idag av en slump hittat ett hemligt ställe med ramslök (som inte är i vitsippsdalen så klart), och är du snäll kan jag berätta var nånstans  Eller ja, om du inte bor i trakterna kan jag ju faktiskt gräva upp ngr extra till dig och skicka - ifall ingen annan redan erbjudit dig det vill säga. Du kanske har något i utbyte till mig då? Kronärtskockeplantor? Mina som jag hade dog dessvärre i förrgår-nånting, då det hade blivit sån plötslig hetta att de inte överlevde i drivbänken och dog över en natt... snyft.
vicky-g
25-05-2010, 17:43
Hej! Tack för alla tips och idéer. Idag damp det ner lite småplantor som jag bytte till mig. Nu är det bara hoppas att de trivs och vill bo hos mig.
// Vicky Kolla tradera där såg jag några som sålde ramslök. /Karin
// Vicky http://www.alltomtradgard.se/kop-salj/view.xml?id=2737
Fröken Knuff
02-06-2010, 08:08
Till Nicoline: Åå här är en som bor i Göteborgstrakterna.. kanske att ett litet tips om var denna ramslök i det fria finns skulle kunna slippa över dina läppar??
Smarterchild
05-06-2010, 08:36
Önskar också ramslök, har letat på tradera men hittar ej! är det någon som har så är jag villig att köpa!
oddiblogg
05-06-2010, 20:01
Jag bor nära Kinnekulle, där Ramslöken växer hej vilt. Har plockat hem några och delar gärna med mig. Just nu så står de i kruka ute. Börja med att de fick stå i växthuset och sedan flyttade jag ut dom. Nu blommar de:)
Smarterchild
09-06-2010, 09:41
CITAT (oddiblogg @ 05-06-2010, 21:01)  Jag bor nära Kinnekulle, där Ramslöken växer hej vilt. Har plockat hem några och delar gärna med mig. Just nu så står de i kruka ute. Börja med att de fick stå i växthuset och sedan flyttade jag ut dom. Nu blommar de:) Du har PM.
Fröken Knuff
10-06-2010, 20:53
CITAT (oddiblogg @ 05-06-2010, 21:01)  Jag bor nära Kinnekulle, där Ramslöken växer hej vilt. Har plockat hem några och delar gärna med mig. Just nu så står de i kruka ute. Börja med att de fick stå i växthuset och sedan flyttade jag ut dom. Nu blommar de:) Du har fått PM igen
Anemone nebulosa
10-06-2010, 21:49
CITAT (Fröken Knuff @ 02-06-2010, 09:08)  Till Nicoline: Åå här är en som bor i Göteborgstrakterna.. kanske att ett litet tips om var denna ramslök i det fria finns skulle kunna slippa över dina läppar??  Hej! Har du fått tag i ramslök än? Såg ditt meddelande nu först.
BelovedAngel
13-06-2010, 12:21
CITAT (Nicoline @ 24-05-2010, 11:02)  Den tanken har också slagit mig... men är inte ramslök ganska ovanlig? Växer mest i Skåne och vid Vadstena kloster?  Vet att det finns i mina trakter i vitsippsdalen i anslutning till Botaniska trädgården, men där får man inte rafsa. Visserligen får man inte ta skott i växthusen heller, men det gör ju folk å andra sidan... Du har aldrig varit på Gotland va?
Jimbo79
22-05-2012, 20:06
Hejsan!
Jag vill också ha ramslök och får inte mina fröer att gro, trots att jag provat både stratifiering och inte. Någon som vet om det finns att få tag på plantor i Norrköpingsområdet?
Mvh, Jimmy
Ramslök växer näst intill som ogräs hos mig, du får gärna hämta. Helger Mariefred. Mvh Anna
Jimbo79
24-05-2012, 21:09
Tack för det Anna men det är lite långt för mig att ta mig till Mariefred och växer den vilt så långt upp så lär den ju också finnas i våra skogar i Östergötland. Finns det ingen Östgöte här som vet?
Tingsborg
25-05-2012, 12:30
Hej,
På odlargladjen.se finns det lökar/plantor att köpa. Kolla där.
CITAT (Tingsborg @ 25-05-2012, 13:30)  Hej,
På odlargladjen.se finns det lökar/plantor att köpa. Kolla där. Tack!  Den var slutsåld
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|