Full version: Nybörjarfrågor
Bodhgaya
Hej! Jag är en nybörjare med kolonilott på 100 kvadratmeter. Jag har några funderingar nån kanske kan hjälpa mig med.

På lotten finns det upphöjda bäddar, få har jag omgärdat med kanter som håller jorden på plats men det prioriteras inte längre eftersom det är för tidskrävande. Hur som haver saknas väldigt många kanter. Kan jag ha det så? Jag läste att kanterna förebygger torra sidor på bäddarna. Vad får det för konsekvenser?

Jorden består till stor del av mindre jordkockor, bör dessa hackas sönder och hur gör jag det bäst? Tips mottages tacksamt.

Dom otäckta gångarna består av hårt packad lera som jag grävt i vår. Dom har till och med spruckit upp pga torrt väder. Det kanske vore bra att täcka gångarna med halm eller nåt för att förhindra stora vattensamlingar efter regn. Vilka är dom billigaste täckmaterialen?

Jag har grundgödslat med stallgödsel. Egentligen ville jag testa att använda gräsklipp till dom flesta bäddarna men jag var lite osäker på hur jag skulle gå till väga och hade tillgång till brunnen stallgödsel så jag använde det. Ska jag myllra ner gräsklipp nu ändå eller räcker det om jag marktäcker med gräsklipp lite senare in på sommaren istället? Visst ger gräsklipp som myllras ner likvärdig näring till växterna som stallgödsel?

Det vart en del frågor, hoppas någon kan göra mig klokare.

Varma hälsningar / Tomas
Solstorm
Vilken tur att du har tillgång till både gräsklipp och stallgödsel, gräsklipp är ofta en bristvara. Om jag var som du så skulle jag börja med att täcka de upphöjda bäddarnas kanter med gräsklipp. Det bevarar fukten och bryts ned till fin jord med tiden. Man får ju fylla på kontinuerligt. Bra att du har grundgödslat med stallgödsel nu. Om du har gott om gräsklipp och kan fylla på hela tiden så kommer du inte att behöva mer stallgödsel.

Hur du gör med jordkockarna beror väl på lite. Om du håller ett tjockt täcke ovanpå dina bäddar så kommer maskarna stortrivas och med tiden bryta ner dem för dig. Om de är många och hårda så blir det nog bäst om du slår sönder dem något sånär nu i början.

Gångarna kan du täcka med ett tjockt lager tidningar som du täcker med halm. Tidningarna kväver ogräset ett tag och när du får ett tjockt täcklager ovanpå (som du behöver fylla på med jämna mellanrum) så kommer även de värsta rotogräs bli enkla att dra upp när tidningarna brutits ner.

Du har ju redan grundgödslat jag tycker inte du ska mylla ner gräset. Det täcker du med mellan plantorna när de har kommit upp lite. Då hindrar de ogräs och avdunstning. I fortsättningen låter du täcket ligga kvar och drar bara isär lite där du ska så på våren.

Sök gärna på täckodling på forumet. Här finns en hel del skrivet om det tidigare.
Bodhgaya
Tack för svaren! Ja det är en hel del gräs på koloniområdet på outnyttjade lotter som jag kan norpa. Det var ett väldigt smart tips du gav, att jag ska börja med att täcka mina nakna kanter, det borde förebygga från att dom torkar ut och jag skulle slippa rensa ogräs där och bygga upp kanterna jämt eftersom dom ountvikligen raserar lite när jag är där och bråkar. Halm ska jag också försöka få tag i. Tack!
Bodhgaya
Hur mycket tjockt lager halm bör jag täcka gångarna med för att kväva ogräset? Eller gör tidningarna susen? Kan man i praktiken strunta i att gräva upp ogrästäckta gångar och bara täcka dom rakt av eller bör man iaf hacka bort allt ögräs över jord?

Jag har en annan fråga, bör man slänga på grästuvor med rätt så mycket tung lera på komposten eller försämrar leran kvaliten på komposten på något sätt?
Peztis
Jag har rätt mycket gräsklipp (blir ju så när man har en trädgård på över 2000 kvm och det mesta är gräsmatta, liksom!) och jag har även lagt detta i gångarna så att inte ogräset får så stort fäste där.
Då slipper du dessutom leta reda på halm.

Har du stora torra klumpar av torkad jord så är det bra om du försöker bryta sönder dem när jorden är fuktig. Lägg sedan på minst 5 cm gräsklipp så hålls fuktigheten kvar i jorden till stor del. Dessutom får då maskarna en chans att komma upp till ytan och göra gräset till jord med bättre struktur än den lera du har idag.

I höst när du gräver om, då kan du gärna blanda ned gräsklipp och löv om du får tag i det, gärna också stallgödsel. Ös på i mängder! Till våren har du sedan en mer lättarbetad jord. Detta bör du göra varje höst.
Bodhgaya
Ja, det finns ju en hel del gräs på koloniområdet pga att flera vi är rätt så få som håller på där. Tänk att på vissa ställen köar folk hur länge som helst och här på vårt koloniområde har vi flera lediga lotter. Fast jag vet inte om det ser så fint ut att täcka alla gångar och all odlingsyta med gräsklipp. Hela lotten kommer att vara grön, sen gul =) Jag tror jag ska leta rätt på lite halm ja.. Tack för tipsen iaf!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon