Full version: Nybörjarfrågor
Bodhgaya
Hej! Jag är en nybörjare med kolonilott på 100 kvadratmeter. Jag har några funderingar nån kanske kan hjälpa mig med.

På lotten finns det upphöjda bäddar, få har jag omgärdat med kanter som håller jorden på plats men det prioriteras inte längre eftersom det är för tidskrävande. Hur som haver saknas väldigt många kanter. Kan jag ha det så? Jag läste att kanterna förebygger torra sidor på bäddarna. Vad får det för konsekvenser?

Jorden består till stor del av mindre jordkockor, bör dessa hackas sönder och hur gör jag det bäst? Tips mottages tacksamt.

Dom otäckta gångarna består av hårt packad lera som jag grävt i vår. Dom har till och med spruckit upp pga torrt väder. Det kanske vore bra att täcka gångarna med halm eller nåt för att förhindra stora vattensamlingar efter regn. Vilka är dom billigaste täckmaterialen?

Jag har grundgödslat med stallgödsel. Egentligen ville jag testa att använda gräsklipp till dom flesta bäddarna men jag var lite osäker på hur jag skulle gå till väga och hade tillgång till brunnen stallgödsel så jag använde det. Ska jag myllra ner gräsklipp nu ändå eller räcker det om jag marktäcker med gräsklipp lite senare in på sommaren istället? Visst ger gräsklipp som myllras ner likvärdig näring till växterna som stallgödsel?

Det vart en del frågor, hoppas någon kan göra mig klokare.

Varma hälsningar / Tomas
Solstorm
Vilken tur att du har tillgång till både gräsklipp och stallgödsel, gräsklipp är ofta en bristvara. Om jag var som du så skulle jag börja med att täcka de upphöjda bäddarnas kanter med gräsklipp. Det bevarar fukten och bryts ned till fin jord med tiden. Man får ju fylla på kontinuerligt. Bra att du har grundgödslat med stallgödsel nu. Om du har gott om gräsklipp och kan fylla på hela tiden så kommer du inte att behöva mer stallgödsel.