Full version: Rosor+Jord ?
sammy78
Hej !
Jag bara undrar hur viktigt det är att jag använder speciell rosjord när jag planterar en ny ros?
Vad händer om man sätter rosen i vanlig planteringsjord?
Sussie F-Flower
Man måste inte plantera jorden i den färdiga speciella rosjorden som finns att köpa.
Det är bara för att det ska förenkla och spara tid. (och kosta pengar...)
Men i jämförelse med vanlig plantjord så trivs rosorna bättre i rosjorden därför att rosorna vill gärna ha lite lerhaltig eller svagt alkalisk jord. Neutral jord kan också gå bra med en del sorter.

Om du vill använda vanlig plantjord så kanske du har lite lera i matjorden på din tomt som du kan blanda upp med. Tillsätt även något som ger en lite gödande effekt samt lite mullämnen.

Jag kan inte så mycket själv om rosor, så du kan väl invänta ngt fler svar innan du går och planterar. biggrin.gif
sammy78
Tack för svar sussie smile.gif
Jag inväntar lite flera svar innan jag planterar.
Jag ska bara plantera en kläng/klätter ros intill ett staket... och bredvid där rosen ska planteras växer det brudspirea...
den mår väl inte dåligt av att ha rosjord eller rosgödsel nära sig?
Jag frågar för jag har andra plantor/växter att tänka på och för det känns lite onödigt att köpa speciell rosjord för att den är dyr och jag ska bara ha till en ros så det blir mycket över... lite slöseri....
Men om rosen Verkligen behöver rosjord för att måbra och så .... så är det bara att införskaffa det.
Bassam
Hej
Du kan göra jord själv om du vet inte bara skriva till oss.

Obs
1 De tycker inte sandiga jord .
2 de tycker inte dyn jord.

så du kan köpa vanliga plantering jord och blanda men din jord.
H:Bassam

flouee
Rosjord är nog jättebra, men jag sparar pengar genom att blanda upp min lerjord med barkmull och kogödsel!
Ezereht
Du kan använda vanlig trädgårdsjord. Gödsla med kogödsel om den är näringsfattig. Är den väldigt sandig kan du köpa lite barkmull och blanda i, det kan du ju dela mellan dina andra växter också.

Eller så köper du en påse rosjord och blandar i, ochd et som blir över ger du till dina andra växter. De flesta gillar rosjord, bara surjordsväxter som inte gör det (rhododendron, amerikanska blåbär, hortensia, potatis).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon