katah
Förra året tog frosten massor av sommarblommor ( läs 50-100 st)
och 20-30 pumpaplantor
då det kom frost långt in i juni.

Nu hade jag tänkt att vänta till den sista maj, kolla två veckors prognosen och
sedan våga om den visar något hyfsat .

Men just nu är det väldigt lockande att börja plantera ut när man ser hur varmt det ska bli
även om nätterna.

Skulle jag ändå våga börja med rotsellerin och purjo-plantor, hmm ?
Zon 2 bor jag .

Hur resonerar ni andra ?
DykUnderYtan
Jag känner samma sak men kommer nog börja plantera ut och i värsta fall täcka med fiberduk om det finns risk för frost. Går varje kväll in och kollar vädret "timme för timme" så jag vet ungefär hur natten kommer att se ut.
Red Top
Jag bor i zon 4-5 i norra Uppland och sätter inte ut någonting förrän mitten av juni. Av erfarenhet vet jag ju att järnnätterna inte är över. I år känns det riktigt osäkert, med tanke på hur länge våren dröjde.

Även efter mitten av juni får jag ibland täcka plantorna på nätterna när det är frostrisk.

Det känns jobbigt att vänta, när växthus, veranda och vardagsrum svämmar över av plantor, som ska ut. smile.gif

Jag vet inte hur ni har det i zon 2, men det beror väl på var din trädgård ligger, hur stor frostrisken är där.
Malin_MeL
Jag planterade ut purjo och brockoli häromdagen, bor oxå i zon2, det ska bli lite kallare nästa vecka men inte frost som det ser ut.

jag tror tomaterna blir utplanterade nu i helgen faktiskt, det börjar bli stort och ohanterligt i backarna nu, vill ha altan och växthus till annat än förvaring som det är nu
Alexander-VG-zon3
jag har här i södra VG zon 3-4 planterat ut det mesta. dock så täcker jag om det skulle bli frost. sedan sådant som man frösått inne måste man ju avhärda då kan man ju ta ut dom i krukor och avhärda, så man ev kan ta in vid frostrisk och sedan plantera ut helt när verkligen risken för frost är förbi.
vips
Är bra sugen på att flytta ut saker från växthuset, prognosen ser ju skaplig ut här i Stockholm, börjar bli överfullt nu...

/magnus
skogstroll
ja nu tänker jag flytta ut mina faktiskt, dör de inte av det så kommer de dö av bladlössen
hattstugan
Här hos mig utanför Enköping zon 3 har allt stått ute sedan förra veckan! Täcker med fiberduk om det blir kalla nätter!
Gjorde likadant förra året och det gick bra då med! Har väldigt lite utrymme inne så det var en mindre djungel här och svårt att ta emot besökare då alla tomma ytor bestod av krukor!
flouee
Jag har precis planterat ut ca 40 st lavendelplantor, imorgon följer det mesta annat (bara perenner) smile.gif
katah
Alla mina plantor står redan ute på altanen, men jag fegar ,
blev så sur på förra året när så många plantor försvan,
MEN kanske att jag börjar med rotsellerin och purjon snart, dom klarade sig frostknäppen förra året också.
rosita
Här har sallaten och kronärtskockor stått ute sedan mitten av april, liksom sockerärter, rödkål, vitkål, blomkål, broccoli och lök. I början av maj åkte rotselleriplantorna ut. Nu i helgen står salladskål, pak choi, västeråsgurka, squash och tomater ute. Direktsådd spenat och sallat har grott i landet.

Men jag odlar i zon 1, så det är ju en viss skillnad!
Platinum
Och här hos mig i zon4 har alla frödrivna plantor (tomater, chili, paprika, blomkål, purjolök, ettåriga och fleråriga blommor) planterats ut på friland, i rabatter och i växthus. Kvar att skola ut är gurkor, squash och vintersquash.

Fröer har det direktsåtts en hel del och ett flertal har grott.
Huggorm
Jag har börjat plantera ut en del av mina trädplantor. Skall försöka sätta ut ginkgon i dag eller i morgon
katah
prognosen säger : +7 grader på natten den 5. juni här.

Kan det vända till frost ändå ?
skogstroll
nu har alla mina växter flyttat ut och de verkar ju fixa det. Men vad händer...? Kattskrället lägger sig och sover på mina chiliplantor ranting.gif
flouee
Jag har planterat ut nästan allt i helgen, hoppas bara att det inte blir för varmt eftersom jag inte kan vattna förrän nästa helg :S
katah
CITAT (skogstroll @ 24-05-2010, 08:47) *
nu har alla mina växter flyttat ut och de verkar ju fixa det. Men vad händer...? Kattskrället lägger sig och sover på mina chiliplantor ranting.gif

grr, varför valde den just chilin, varför inte något annat som du skulle hinna så om ?
katah
Nej nu tror jag att jag ger mig! slap.gif

Även den 6. juni ska det va +10 grader på natten .

katah
Jag har slutat fega.
Idag åkte rotsellerin, purjo, asiatiska bladgrönsaker och vissa majssorter ut på sina platser.

Men vilket jobb det är ... att plantera ut allt... varje år !
flouee
Jobb, absolut, men efter att ha planterat rosor som en tok är jag ändå ganska nöjd över hur betydligt mycket lättare perenner är att sätta i jorden smile.gif
Lott15
Jag har satt tomaterna i hinkar ute. Blir det då någon kylig natt så är det ju bara att ta in dem eller svepa över dem. Värre är det med det på kolonin. Dels är det sämre mikroklimat där och dels är det inte så lätt att rusa ut och täcka när det är ett par km bort och man bara har cykel. Mitten- slutet av juni är nog bäst å vänta till, men det blir jobbigt med alla plantor! Zon 4, på lotten gränsande till 5.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon