caledonia
Jag har tagit över en köksträdgård och i ena änden finns flera kryddor. Varje krydda har sin lilla fyrkant som är ca 40x40 cm stor, men ett par av kryddorna har tagit över sin fyrkant och vandrar in på "grannens". Den ena är en oregano, en annan är pepparmynta och den tredje är förmodligen en annan sorts mynta.

Jag vill rensa upp ordentligt och snygga till plantorna. Just nu är de bara stora virrvarr. Men jag vill inte heller förstöra dem.
På de andra platserna har jag mer en solitär planta, där har jag rensat bort det som fanns tidigare och själv planterat. Vill ha det sådär snyggt överallt wink.gif
nattdjur
Det är ingen fara att gräva bort lite av kryddorna som har brett ut sig, de brukar klara det mesta. Däremot kommer de nog inte att vilja stanna i sin lilla fyrkant. Speciellt myntan brukar vilja ta över hela grönsakslandet.
När du ändå gräver bort lite av plantorna kanske du kan göra någon typ av avspärrning mot de angränsande fyrkanterna (trycka ner en planka i jorden eller så) och kanske lägga markduk runt plantan.
caledonia
Tack för svaret!

Fyrkanterna är redan avgränsade med stenplattor som är står på högkant, så de kommer ner en bit i jorden (ca 7 cm sticker upp och utformar fyrkanterna - hoppas du förstår vad jag menar). Men precis som du säger så lyckas ju myntan med det mesta wink.gif

Då ska det rensas idag smile.gif
skogstroll
kanske ha myntorna i krukor istället? jag funderar på det för jag är trött på att rensa grönmynta crazy.gif

caledonia
Hahaha ja vi får se hur länge jag tåler det wink.gif Men i år får de stanna där de är iaf!

trädgårds-nina
Jag tycker det är ganska många kryddväxter som inte håller sig på plats ;-), men så är de väldigt tåliga och fixar att man tar bort mycket tycker jag. Oregano, myntor som du har men även citronmeliss, gamander, stenkyndel, pimpinella mm får man rensa hårt trots att i alla fall jag får lite dåligt samvete. Önskar att grannarna ville ha lite ibland.
skogstroll
min grönmynta blir som långa lianer i jorden som man får draaaaa i.... sega rackare coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon