trägårdstrollet
Hej!

En del av min hagtornshäck är väldigt hög. Gissningsvis 7 meter! Jag är nyinflyttad, och hagtornshäcken har trolitvis inte klippts de senaste 30 åren enligt en granne. Den har just nu inga blad de nedersta 4-5 metrarna, men har blad längst upp så att säga.

Jag skulle vilja klippa ned den rejält, till cirka 1.5 meters höjd. Vid vilken tid på året ska man göra det? helst skulle jag ju göra det nu i sommar, men kan vänta till senare om det är smartare. Och tål hagtornshäcken att jag kapar den med 5-6 meter på en gång (är inte säker på att jag klarar det heller...)? Spelar det nån roll att den bara har blad högst upp?

Vänliga hälsningar från en nybliven villaägare med nyväckt trägårdsintresse
Aqvakul
Vårvintern är bästa tiden, då har den ansamlat kraft i rötterna. Lämplig klipphöjd är snarare 20-30 cm och sen släppa upp den lika mycket varje år. Att klippa den rakt av på 1,5 meter kommer tyvärr bara att innebära att du får en ny tillväxtpunkt där och inga blad nedanför.
Bassam
Hej
Alltid det är bästa tid beskärning under J A S period, men folket har ont med den här tiden så de beskära under vårvinter.

H:Bassam

Aqvakul
CITAT (Bassam @ 21-05-2010, 17:11) *
Hej
Alltid det är bästa tid beskärning under J A S period, men folket har ont med den här tiden så de beskära under vårvinter.
H:Bassam

Nej, föryngringsbeskärning görs bäst på våren, då plantorna samlat kraften i rötterna..
Åsa, mälardalen zon 2
Hård beskärning av just växten hagtorn blir dock inte alltid så bra så man brukar avråda från hård beskärning av äldre hagtornshäckar men man kan ju prova, man kan ju byta ut häcken om några år om den inte blir bra, en 7m häck vill man ju oftast inte ha så något måste man ju testa.
Aqvakul
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-05-2010, 20:50) *
Hård beskärning av just växten hagtorn blir dock inte alltid så bra så man brukar avråda från hård beskärning av äldre hagtornshäckar men man kan ju prova, man kan ju byta ut häcken om några år om den inte blir bra, en 7m häck vill man ju oftast inte ha så något måste man ju testa.

Sjävfallet är det bättre att beskära varje år, formklippa eller föryngra. Men här är det som sagt inte mycket att be för. Att beskära på 1,5 meter är iaf inget alternativ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon