lolonevander
21-05-2010, 11:41
Hej!
Jag lät min ivrige far ta med och sätta ut fyra tomatplantor på sommarstället för en vecka sedan, utan att de hunnit avhärdas. De har klarat sig, men en del, för att inte säga de flesta, av bladen har vitnat eller har fläckvis vitnat. Det är inte som svamp utan det är helvitt, och syns också från undersidan. Ibland är det vita omringat av en tunn, brun rand.
Jag antar att detta är köldskador, men undrar nu ifall det är rena köldskador eller om plantorna fått någon sjukdom till följd av att det varit för kallt för dem. Det jag vill veta är om jag kan ställa dem tillsammans med de andra plantorna (som flyttats ut först igår efter att vi fått det varmt i Skåne), eller om det är dåligt för de andra plantorna?
Mvh!
Louise
Alexander-VG-zon3
21-05-2010, 11:45
det är inte köldskador utan solskador, dvs dom har inte blivit avhärdade mot solen och solen här därmed bränt cellerna i bladen. det ni skulle ha gjort är alltså att placerat dom i skuggan med väv i ca 1-2veckor och sedan flytta dom soligare och lätta mer och mer på väven tills dom är avhärdade. och såklart blir det sena frostnätter får man antingen skydda eller ta in dom.
när dom sedan är helt avhärdade så kan dom sedan planteras ut där dom ska vara.
lolonevander
21-05-2010, 14:19
Men mina andra plantor har jag inte skyddat mot solen, de flyttade jag inte ut förrän för några dagar sedan när det plötsligt blev jättevarmt i Skåne, de har brett ut sina blad och verkar trivas i solen, de har inga skador heller. Men det borde alltså inte vara något som kan smitta andra plantor? Jag tänkte de kanske lättare kan få sjukdomar nu, de med vita blad, sjukdomar som kan smitta andra tomatplantor?
Alexander-VG-zon3
21-05-2010, 14:44
vår solen är väldigt skadlig i mars-april. nu i slutet av maj in i juni blir det lite bättre plus är det överlag bättre väder för dom nu. dock så kan dina plantor du satt ut nu också få solskador det kan ta ett tagh innan det visar sig. så du bör nog avhärda alla dina plantor för att vara säker både mot sol och blåst i början bör man avhärda emot.
solskador visar sig som vita/bleka parti köldskador visar sig som bladfall och frostskador visar sig som svarta och mjuka blad. du kan sätta alla dina plantor tillsammans.
Hej
Det är köldskador, du kan ställa dem med andra.
H:Bassam
lolonevander
09-06-2010, 14:59
Ok, tack så mycket för svaren!:)
Alexander-VG-zon3
09-06-2010, 18:49
och jag säger fortfarande solskador eller skador av att dom inte blivit avhärdade. köldskador drabbar hela växten och gör att den tappar bladen eller hänger för mycket. frostskador gör växten svart och mjuk.
solskador visar sig som bruna/vita/ljusa fläckar.
nu är dock choken förbi och ny tillväxt visar sig snart så egentligen kvittar det vad det är för skador, då den snart ändå kommer att komma nya blad om den nu lever.
kerstin z5-6
09-06-2010, 18:59
absolut inget, ingen växt tål att gå från skyddad miljö till friland-allt måste avhärdas, vare sig perenn, tomat , ros eller kålrot!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.