moksa108
Jag satte några citronkärnor för ca 2 år sedan och nu har dom växt och frodats. Denna planta känns dock lite väl vild och jag undrar om jag kan beskära den och eventuellt också föröka den? Jag har aldrig beskurit någonting och känner mig väldigt rädd för det överlag så tips emottages med glädje och gärna i form av en paint-bild eller liknande som visar var jag gör snitten!
[attachment=50226:citron.jpg]
ingrids
Jag har ibland lyckats rota citronsticklingar i vatten givet att det finns en klack med som har bark som inte bara är grön (om du förstår hur jag menar). Det behöver vara ganska varmt i lägenheten för att det ska funka och det är väl sisådär 3 av 14 som faktiskt rotat sig (det var i och för sig så jag lärde mig att det ska vara varmt). Vill dock minnas att Flaxss har ett bättre tips än att rota i vatten ...
moksa108
Tack för tipset, men mitt största problem är beskäringen. Om det skulle gå att föröka så är det bara en bonus för mig. Men jag vet inte ens hur jag beskär plantan sad.gif
ingrids
Om du vill beskära är rådet jag fått att beskära max en tredjedel av tillväxten (vilket jag tolkat som att man räknar uppåt från närmaste grenklyka). Snittet bör man lägga så att nytillväxten riktar sig utåt. Om jag ska dela med mig av min egen erfarenhet skulle jag beskära en så ung planta mycket varligt, jag beskar min egen citron för hårt och ställde till det så att det tog ett par år att leda fram ett nytt toppskott, och det är inte rakt och prydligt tyvärr.
Alexander-VG-zon3
jag tycker faktiskt din citron är fin som det är och välväxt och fått en fin form av sig själv, dessutom vill du ha frukt på det ska du beskära så lite som möjligt. beskära man frösådda citrusar för mycket så tar det ännu längre tid innan dom blommar och just citron är dom som tar längst tid på sig.

dock vill du klippa det så får du förklara med vad du vill få ut av beskärningen så blir det lättare att förklara hur du ska göra, dvs vill du ha buskform eller trädform eller vill du toppa det eller tunna ut. förklara som sagt lite mer hur du vill göra med det. som jag skrev tycker jag den har fått en bra form av sig själv.
moksa108
Tack för fina svar och jag såg att du hade en hel citrussida! Den ska jag studera! Nu blev jag peppad på att så andra citrusfrukter också smile.gif Man kanske inte ser så bra på bilden, men den liksom breder ut sig som bara den på sidorna. Men det kanske kan hjälpas genom att binda upp den bara. Jag tar det försiktigt och hoppar över beskärning alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon