balkonglady
Hesjan!

Jag har planer på att plantera någon slags snabbväxande slingerväxt i spaljer på min balkong. På min balkong som är rätt stor skiner solen hela dagen (om den skiner alls...) Hela dagen i stort sett. Ingen inglasad balkong, men den är inbygd och i vädligt skyddat läge. Har tak över. Jag vill ha något som växer snabbt, behöver inte vara så himla fint. Jag har satt upp spaljer som är ca. 1,70 höga. Vad ska jag plantera som tål hög värme och mycket sol och som växer väldans fort? Växterna måste växa i krukor typ 10-12 liters hinkar?? Har ni några förslag?

Jag har även ett litet utrymme utanför min dörr där är solen endast synlig på morgonen och lite på förmiddagen. Där behöver jag oxå ha snabbväxande slinger i spaljer. Här är det däremot skugga mest hela dagen.

Vilken är den mest snabbväxande slingerväxten som tål mycket sol?
Vilken är den mest snabbväxande slingerväxten som kan växan i skugga?

mvh
Marie
marya
Har du hittat det du söker?

Jag "hamnade" i en växtaffär och frågade efter just snabbväxande slinger till min balkong som är gassigt solig från lunchtid. Svaret kom helt utan tvekan: HUMLE!
Den ska visst växa snabbt, klättra bra, bli ca 4 m lång och vara tålig - klarar att torka ut om man missar vattningen, överlever vintern även i kruka (större risk att krukan inte klarar vintern), behöver inte jättedjup eller jättenäringsrik jord... Verkar vara en fantastisk växt! Men om man inte har den i just kruka, är det tydligen i det närmaste omöjligt att bli av med den om man skulle vilja det. Men den sprider sig med rotskott, så kruka ska vara säkert.

Till skugga...
Murgröna trivs i skugga/halvskugga, men den klättrar kanske inte så långt på en sommar. Kanske du kan lösa det med några frodiga ampelväxter tills murgrönan är stor nog?
deselby
Hej,
jag har i två år nu planterat klockranka. Den är helt fantastisk. Det tar mindre än 2 månader för den att täcka upp hela spaljen, jag har köpt en större solfjädersformad spalje i år. Min balkong är också solig hela dagen så det verkar gå bra. Den ska dock ha en stor kruka sa dom på affären, min är ca 40 cm i diameter och med magasin nere, jag vattnar både i magasinet och ovanpå. På hösten blommade den med stora blommor, fast enbart ett fåtal blommor åt gången, inte översållad liksom. Har fått mycket beröm av grannarna. Kan varmt rekommendera.
Hej,
Deselby
kerstin z5-6
Klockranka och blomman för dagen om man köper stabila ex går snabbt, humle sticks och har inga blommor att tala om men kan växa en meter per dag typ..smile.gif,Slingerkrasse täcker också den fort in en balkong
Rankspenat om du vill äta din slingerväxt i sallader
Alexander-VG-zon3
själv har jag kaprifol i krukor, dessa trivs i de flesta lägen (sol som skugga), och tål att torka ut. och trivs i många olika jordar. den blommar mycket finns dom med doftande och inte doftande blommor.vackra blad och vacker växt. som växer snabbt men inte för snabbt.

humle är också ett bra val, vacker och lättskött. växer sig större och snabbare än kaprifol.

murgrönan kan ibland få problem att övervintra i kruka, antingen blir det för torrt eller för blött eller så skadar vinterkylan och blåsten den. det är bra att odla den i stora krukor och att skydda den (mot sol, blåst, temperatur variationer).
Aqvakul
Humle är väldigt tacksamt att odla i kruka...
Anemone nebulosa
Rosenböna/blomsterbönan växer väl ganska fort? Den är vacker också, oftast med röda eller rödvita blommor, men det finns även sorter med helt vita liksom ljust laxrosa blommor.

Bokharabindan med vita blomstänglar växer som ett ogräs, lite vildväxande djungel över växten.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon