Full version: Rabarberfromage
Ina
Här kommer ett riktigt sommarrecept! Jag sitter och går igenom lite recept och lägger in på datorn. Nu har jag hittat ett favoritrecept som fick mej att få sommarabstinens...

Rabarberfromage

500 gram färsk rabarber
2,5 dl rårörsocker
2 dl lätt crème fraiche
2,5 dl vispbar mellangrädde
1 msk gelatinpulver

Rensa och skölj rabarbern och dela den i småbitar. Koka rabarberbitarna med sockret tills de mjuknat. Låt svalna. Blanda i crème fraiche, vispad mellangrädde och smält avsvalnat gelatin. Häll upp smeten i portionsformar och ställ dem kallt i några timmar. Garnera med clementin- eller sharonklyfta och citronmeliss.
vickeva
åååååååååååååååååå nej,
jag som har börjat banta....
Ina
..det ska vara lätt crème fraiche och 27%-ig grädde... wink.gif
Berith
CITAT (vickeva @ 09-01-2004, 17:56)
åååååååååååååååååå nej,
jag som har börjat banta....

Ingen fara, vi har säkert glömt bort det här tipset när det blir aktuellt med rabarber igen. sleep.gif

tongue.gif wub.gif
Ina
Jag kan lyfta upp tråden!!! He he!!!
Berith
Har sparat receptet! biggrin.gif
vickeva
Jag har också sparat receptet, dessutom tror jag att jag har fjolårsrabarber i frysen... sad.gif
Berith
Oj vilken tur jag har då! Jag rensade ur frysen före jul och kokade saft av en massa överblivna bär och rabarber. ohmy.gif
Ina
Då skall jag göra dej riktigt "ledsen" Vickeva.. Det går utmärkt att använda fryst rabarber... unsure.gif
Virgo
Och riktig tidig, go och mjäll rabarber får man om en hink eller stor svart plastkruka stjälps över rabarbern när den precis börjar synas på våren.
Den får växa till sig under krukan och blir kalasgod.
Smekajsa
CITAT (Ina @ 09-01-2004, 18:55)
Här kommer ett riktigt sommarrecept! Jag sitter och går igenom lite recept och lägger in på datorn. Nu har jag hittat ett favoritrecept som fick mej att få sommarabstinens...

Rabarberfromage

500 gram färsk rabarber
2,5 dl rårörsocker
2 dl lätt crème fraiche
2,5 dl vispbar mellangrädde
1 msk gelatinpulver

Rensa och skölj rabarbern och dela den i småbitar. Koka rabarberbitarna med sockret tills de mjuknat. Låt svalna. Blanda i crème fraiche, vispad mellangrädde och smält avsvalnat gelatin. Häll upp smeten i portionsformar och ställ dem kallt i några timmar. Garnera med clementin- eller sharonklyfta och citronmeliss.

Har precis hittat den här sidan och det första man stöter på är ett smarrigt recept på rabarber." De" är en bra bit på väg nu ..........
myskmadra
CITAT (Ina @ 09-01-2004, 18:55)
Rabarberfromage

Verkar helsmarrigt. Jag vattnade på min rabarber häromdan och nu är den nån dm hög, om nån vecka är det kanske dags att börja skörda?!?
Som den viktväktare jag är måste jag genast börja spara på pointsarna. smile.gif
Blomstersmurfen
Varför vänta till sommaren? Jag såg rabarber på affären häromdagen för 7,90/kilo!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon