Hej,
Jag har frösått både rot- och blad(stjälk)selleri - och när jag skolade om klantade jag till det och glömde vilka som var vilka. Och nu är de verkligen lika allihop, nästan i alla fall. Finns det nåt knep att se skillnad på dem tro?
Åsa, mälardalen zon 2
22-05-2010, 06:58
Tror inte man kan se någon skillnad när de är små vi brukar ha båda sorterna på jobbet och plantorna i brättena ser identiska ut + de ser i stort sett likadana ut sedan då de växer det är främst när roten sväller man ser skillnad.
Tack för svar Åsa, ja det var sannerligen klantigt av mig, måste ha stått och drömt när jag skolade om.
Hade ju tänkt ha stjälksellerin som kant på ett land, och rotselleerin på ett helt annat ställe, men det får bli lite anarkistiskt istället - det går ju bra det med.
Jag har aldrig odlat någon av dem, men förkunnar här bara min okunnighet. Har trott att det är exakt samma växt till och med! Det *är* alltså olika arter? Lärorikt forum detta, jag vet! :-)
Åsa, mälardalen zon 2
22-05-2010, 11:41
Japp de är olika , ser ungefär ut som persilja i småplantstadiet (jag har haft flera elever som sagt här är det persilja när de gått runt vid pluggbrätten och så har de smakat och då konstaterar att det var selleri, det är väldigt många som inte gillar selleri)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.