esters-tradgard
21-05-2010, 21:38
Hej kajsa,
Du är min Klematis guru och jag måste få fråga dig då jag själv inte lyckas med mina klematis hur jag skall göra vid nyplantering för att växten skall må så bra som möjligt. Jag vet att detta är rosforum men jag tror du läser mer här på inne på klematis så därför skriver jag här. Jag har köpt tre mrs bateman som jag skall plantera imorgon och ha vid stolpar tillsammans med två Ilse krohn superior och en okänd jätteros. Hur gör jag när jag planterar? skall de stå djupare än i krukan? skall jag beskära klematisen vid plantering? hur mycket isåfall?
Är jättetacksam för hjälp.
Vi pratade också förra hösten om att ha en träff hos dig, jag är så nyfiken på din trädgård som verkar vara helt underbar. Har ni bestämt något angående detta?
hälsningar
Nina
Nej vi har inte bestämt någon tid hos mig men vi får höras om tid, som du vet har de flesta rosor frusit hårt denna vinter, sörjer alla klätterrosor, så här ser inte ut som vanligt.
Plantera klematis !
Sätt dom i hinkar med vatten, rötterna brukar vara en härva, dra ut eller klipp lite i dom. Har du inte bra jord köp 50 - liters säckar med rosjord, det gillar dom. På våren slänger jag ut hönsgödsel på mina klematis.
Klipp ner dom till 20 - 30 cm, det är jätteviktigt vid planteringen, det är för man ska få ett kraftigare rotsystem. Sätt dom ca 10 cm djupare än i krukan, som rosor. Du får troligen bara några enstaka blommor i augusti denna sommar. Är det torrt vattna en del i sommar !
Nästa sommar nyper du sedan in skotten lite när dom börjat växa, då stärker man rötterna igen.
Miss Bateman ska du bara klippa om den blir för yvig med åren, storblommig/grupp 2. Min egen frös i botten i vinter.
Skugga rothalsen med någon halvhög perenn.
esters-tradgard
30-05-2010, 07:22
tack Kajsa. jag har gjort som du sagt nu och även klippt ned klematisarna :-) Det blev en Hagley Hybrid ifrån plantagen också :-)