Full version: Timjan
Leonard91
Jag har en fråga till er smile.gif

Fungerar det att odla timjan som man köper från ICA? Jag antar att det krävs en omplantering efter köpet av växten. Ska man använda något speciellt substrat till timjan eller är den inte så kräsen?

Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar lyckas bättre med de plantor man köper på utomhusavdelningen i trädgårdsbutiken de har större krukor, har ej drivits på i superfart i växthus med rinnande gödningsvatten + de är vana vid utemiljö. Det brukar finnas flera olika sorters timjan att välja på i trädgårdsbutikerna såhär års. Timjan tycker om att växa på väldränerad solig plats.
Leonard91
Toppen! Tack för svaret. Då tar jag och köper en sån kruka nu när jag ändå ska till Plantagen.
Nauti
Det fungerar fint att ta sticklingar på växterna som finns i vanliga livsmedelsbutiker och plantera. Det har fungerat bra för mig till skillnad från att plantera hela plantan.
ängsvädd
Mina undulater älskar timjan. Har sått frön som jag köpt från Lindbloms.se o de växer bra. Även timjan från mataffären växer bra efter omplantering, verkar växa bättre efter toppning.

Jag har köpt hasselfors ekologiska jord, de har även ekologisk jord för kryddväxter.
Alexander-VG-zon3
de funkar även med dom man köper i matbutiker det har jag själv gjort dock måste dom oftast både planteras och och avhärdas innan man kan sätta ut dom och ibland kan det ockås beshövas att kan klipper ner dom eller tar sticklingar och får nya som redan skrivits, dock håller jag med åsa att dom man kan köpa på plantskolor är kraftigare och tåligare dvs de har lite marginal för att lyckas. har man aldrig odlat kryddor innan eller är nybörjare vad gäller odling så skulle jag rekommendera att köpa kryddor på en plantskola. dessa är kraftiga både vad gäller rötter och ovantillväxt dessutom tål dom att sättas ut direkt utan avhärdning.

timjan är en krydda som vill ha sandig och lucker och kalkrikjord. dvs välgrävd och väldränerat jord. i ett soligt och varmt läge. vill du ha den timjan som man kan äta så heter den vulgaris. sedan finns det också citrontimjan och apelsintimjan som är goda att äta. utöver det finns det väldigt många olika prydnadstimjan.
Leonard91
Tackar för alla svar!

Jag köpte en kruka vulgaris på Plantagen igår och blandade ut jorden (Hasselfors P-jord) med sand lite aska från eldningen av grenar i höstas.
Det hade varit intressant att prova fröer också, antagligen får man då mer timjan för mindre pengar också.
ABCiV
Jag har satt en hel drös med timjan fröer, de har tagit sig nästan allihop och verkar trivas i kallväxthuset. Men har även satt ut en del krukor för att se var den helst vill vara. Är det först år två de blir vedartade? De är lite taniga nu smile.gif.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon