mamamaggan
22-05-2010, 13:05
Stockrosorna jag köpte från Odla har inte visat någon grönska alls hos mig. Hur ser det ut hos er ? Är det för tidigt ? Mina är planterade i krukor som står på trappan här hemma.
mamamaggan
24-05-2010, 15:11
Puttar upp .
mamamaggan
26-05-2010, 10:05
Puttar upp igen . Ingen annan som köpt stockrosor från Odla ?
mamamaggan
01-06-2010, 22:12
Puttar igen !
stennie
03-06-2010, 08:27
Jag har inte köpt några, men undrar hur länge har dom stått i krukorna?...det tar ju ett litet tag för dom små plantorna att ta sig!
kerstin z5-6
03-06-2010, 09:17
Har inte heller köpt men undrar varför ni köpt Stockrosor?
De som är så lättsådda?? var de ett år gamla ? eller nån särskild sort?
Ezereht
03-06-2010, 15:31
Jag har väl ogröna fingrar för mina stockrosor grodde aldrig. Inte heller rotade sig mina silverpilsticklingar
kerstin z5-6
03-06-2010, 19:16
Silverpilen är kanske värrre än den vanliga..man kan testa att sticka den i utkanten av krukan , inte i mitten , mer syre där.Rosor tar sig bäst så iaf
Stockrosor sår jag på ytan, ingen täckning med jord alls o har varmt, rumstemp o ljust ljust och de brukar gro förfärande mkt o fort
mamamaggan
03-06-2010, 21:03
Kommer inte exakt ihåg hur länge de stått här men minst en månad är det nog nu. Har för mig att dessa stockrosor skulle var perenna och persikofärgade. Syns inte något grönt överhuvudtaget. När de kom var det rötter och så en liten bit av vad jag uppfattar som en " stam " , kanske ett par cm hög.
Har haft krukorna stått på trappan , söderläge och under tak . Tror ni att jag gjort något fel ?
kerstin z5-6
03-06-2010, 21:28
Hm de enda perenna jag vet är Gula---alla andra är bienna
mamamaggan
03-06-2010, 22:30
Ja jag blev lite förvånad när det stod perenna. Blir lite fundersam om jag kommer ihåg rätt ? Men visst skulle de vara perenna ?
Jag har beställt, krukat och det har kommit upp. Jag köper dem eftersom det är omöjligt att odla med massa mördarsniglar, växterna du frösått dör omgående då sniglarna skövlar bladen. Planterar du växter som är mer rejäla finns en chans (obs, CHANS) att de överlever. Jag har annars haft stockrosor (röda bland annat) som kommer rejält med blommning varje år, hit vi flyttat nu står det svarta som blommade förra året och nu kommer igen. Så bienna har jag ingen erfarenhet av, här lever de tills sniglarna besegrat dem någon regnig sommar.
kerstin z5-6
04-06-2010, 06:44
Okey-det förstår jag , jag direktsår öht mkt lite -jag sår feb -april i vanliga fall driver upp under rör och planterar ut i slutet maj, början juni när de varit omskolade ett bra tag och är rejäla plantor.
Alcea Kurdica-växer busklikt", många grenar ej så upprättstående, mest"perenn" av dem alla . Gul.
[attachment=50679:o2f1zwng...ghs2np44.jpg]
Alcea ficifolia, "perenn" men kortlivad stockrossort -blommar år två och kan ev leva ngt år till.Ursprungsfärg Gul men finns nu i rosa och vitt tydligen. Flikigt bladverk
Alcea rosea[attachment=50680:81jypnr1...ndszgczw.jpg] Finns enkla och dubbla-många färger från nästan svart, till aprikos, vit gul osv de enkla kanske något mer långlivade
Alcea rosea sorten Chaters Double'
Sorten ger fyllda, pionliknande, 10cm stora blommor
[attachment=50681:c7w0nen1...4vc1tt2a.jpg]
Jag hade en röd enkel som jag köpte som perenn på Blomstehallen, den lever än efter kanske sex år och blommar fint

Vet ej sort alls tyvärr..
Även om plantorna är stora efter uppdrivningen så är det sällan rotsystemet är stort nog att klara en fullständig nerbetning av sniglarna (tro mig

) tyvärr. Jag har inte haft EN ENDA stockrosblomma sedan vi fick sniglar. Bara en fjösig bladrosett och så dör de en efter en. (Den röda står kvar snigelfritt där jag bode då).
Jag har i allafall köpt en stockros igen, skam den som ger sig!! Här där jag bor nu (sedan nov) lever den svarta stockrosen och den blommade i höstas, så jag hoppas det kan gå vägen med en till

De svarta är stora och fina, men med hål i bladen..
kerstin z5-6
05-06-2010, 10:44
<Trist med sniglarna.. de har jag ialla fall ännu inte här uppe
Ezereht
05-06-2010, 11:13
Några av mina perenner från odla ville sig inte ute så jag har tagit in dem, då kom de igång lite. Kanske du ska testa det med din stockros?
mamamaggan
05-06-2010, 15:50
Testar så får jag se. Kan ställa dem på vår inglasade veranda vid sommarstugan , där blir det varmt på dagen och svalt på natten . Får se till att de inte får brännande sol bara , sätter nog upp en bambujalusi som skuggning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.