Full version: Klätterväxt zon3
jessma
Jag skulle vilja ha en klätterväxt i en hörna på min balkong. Balkongen ligger i sydvästläge och har således eftermiddagssol, förutom just i denna hörna som den aldrig riktigt når. Det blir dock väldigt varmt, och det är ingen direkt blåst där då det är två väggar.

Försökte förra året med en clematis, men den har inte överlevt vintern. Krukan som ska användas är den största Lindesbergskrukan.

Det enda jag har lyckats riktigt bra med där ute är pelargonier. De är tydligen de som klarar hettan, avgaserna (bor mitt i centrala Stockholm) och blåsten, utan att bli skadedjursangripna. Vore kul med nåt annat också.
Alexander-VG-zon3
en kaprifol kan kanske vara nåt ? finns både doftande och inte doftande och dom är ganska tåliga och härdiga och lättskötta.

humle, vildvin, härdiga klätterrosor är andra alternativ som kan funka.
kentbra
Varför inte något exotic såsom PETREA VOLUBILIS. Underbar snabbväxande buske som klättrar.
Får mängder ned blåa blommor hela sommaren.
Visst man får klippa ner och ställa in in den över vintern. Men är värt bersväret.'
[attachment=50276:Petrea.jpg]

Kanske inte så vanlig i handeln, men hör av dig om du är intresserad. Kan hjälpa dig att hitta.

Kent
jessma
Kaprifol kanske jag skulle försöka med. Minns att vi hade nån på vårt landställe när jag var liten. Den fick dock ofta skadedjur ...

Men Petrean verkar rätt tålig också. Hittade frön på nätet. Är den svår att driva upp tro?
Alexander-VG-zon3
det beror ju på vad du vill ha

flerårigt som klara vintern ute eller växter som tas in både vanligt och exotiskt.

av sånt man kan ta in och övervintra inne så finns det ju mängder med urval.

själv har jag kaprifol på spalje i kruka och den har aldrig ohyra och väldigt lättskött och en ''stomme'' som verkligen är lättskött och vinterhärdig. ger man den en rejäl kruka med bra plantjord och så vatten under sommaren så kommer den växa bra och ge valuta för pengarna. alltså det är en tålig och bra växt att ha som en stomme och som gör jobbet och växer lika bra i en dålig sommar som en bra.

samma sak för våra andra ''vanliga'' klätter och klängväxter att dom är ganska tåliga och lättskkötta.

en annan växt jag kom på är ju minikiwi den är ganska vinterhärdig och lätskött tål både sol och skugga och skaffar du en av varje så får du frukt också även i kruka. vackra blad och får småvita blommor på försommaren. negativa är att dom är dyra att köpa.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon