Full version: frysa chili
wotan
tjena. jag undrar om någon vet om jag kan frysa chili för att sedan ta upp och torka?

anledningen är att jag har ca 25 plantor. men alla sätter inte frukt samtidigt. tänkte frysa den frukten som kommer för att sen ta fram och torka alltihopa samtidigt.

någon som vet om det funkar?
Åsa, mälardalen zon 2
Torka efter frysning tror jag inte funkar så bra den blir ganska blöt då den tinar, varför du ska torka vet jag ej, det går ju utmärkt att rensa chilin från skaft och frön och frysa och sedan hacka i fruset tillstånd och slänga ner i maten, nästan som färsk chili. Jag föredrar fryst nästan färsk chili framför torkad.
Anja Danmark
Helt enig - de er fine direkte fra fryseren og giver en meget bedre smag end tørret chili...

Jeg halverer dem og fjerner kerner og frøstol, før jeg fryser dem ned, så er de lige til at lægge i gryden!
wotan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-05-2010, 21:00) *
Torka efter frysning tror jag inte funkar så bra den blir ganska blöt då den tinar, varför du ska torka vet jag ej, det går ju utmärkt att rensa chilin från skaft och frön och frysa och sedan hacka i fruset tillstånd och slänga ner i maten, nästan som färsk chili. Jag föredrar fryst nästan färsk chili framför torkad.

jag hade tänkt göra olika chilipulver. men får torka allt eftersom då.
ABCiV
Håller med om att chilipulver inte är ens är i närheten av smaken du får genom att använda fryst (färsk) chili. Lång hållbarhet, mycket smak, mindre arbete = winwin för mig i alla fall.
Preussen
nej, ingen bra idé att tina fryst chile för att torka. utan problem går det att frysa in hela frukter samt halverade frukter med eller utan kärnor. sen går det även att köra frukterna i mixern för att sen lägga mixen i iskuber som du sedan fryser in. enkelt att slänga i grytan. det går även att dryga ut mixen med lite juice innan du fryser, tex limejuice för att öka på fruktigheten i tex chinense.

sen ska du även försöka göra lite såser, ett roligt smakexperiment. kolla in på Örtagården för ett bra grundrecept.
wotan

okej nu har jag klart för mig vad jag ska göra med all chili. tackar=)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon