Full version: Förvuxen gräslök
Lilla hjärtat
Hej!

Min gräslök har växt ifrån mig. Den är stå stor att den knappt ens ser ut som gräslök längre. Vad gör jag? Kan jag bara klippa av allt i jordhöjd och låta plantorna börja om? Har ingen som helst erfarenhet av gräslök.

Vänligen
//Linda
Red Top
Klipp av den och ät upp den eller frys in den. Snart har du lika mkt gräslök igen. Det är det som är så bra. År efter år kommer det ny gräslök och den går att klippa ner helt flera gånger per säsong. yes.gif
jax_74
Jag brukar också glömma att man faktiskt kan skörda tidigt på våren, nu har ju stråna hunnit bli tjocka. Klipp du någon cm från jorden, så brukar det komma upp tunnare blad senare. Du kan ju också spara en del av plantan och låta blomma så fortsätter den fröså sig. Det är ju egentligen inte en planta utan massa små lökar tätt ihop. Är plantan jättestor kan du ju också dela på den om du vill ha ännu mer, men då ska du nog vänta lite med att klippa den flyttade tuvan.
Peztis
Oj! Kan man få för mycket gräslök?

Tycker det är en suverän krydda att klippa ned i allt möjligt, tror jag har sex-sju ruggar vid det här laget!
Lilla hjärtat
Ha ha! Vilka gräslöksentusiaster ni är!! Här är det massor av stora blomknoppar på gräslöken. Ska raskt klippa av dem, för här behövs inga mer tuvor. Två gigantiska räcker mer än väl wink.gif Tack för tipsen. Ska nog testa gräslök till lite mer än bara salladskrydda.

Tack!!
//Linda
Peztis
Jag använder den till allt som man har vanlig gul lök i, det ger ju en mildare smak. Sonen vägrar äta alla gröna kryddor (gräslök, persilja, basilika...) men om man klipper det fint så går hamburgarna ned utan problem! ninja.gif
katah
Jag har delat min tuvar flera gånger och har nu säkert 20 tal " buskar" överallt i trädgården.
Söner går runt och äter dom på farten.

Förra året klippte jag massor och frös in.
Så när gullöken tog slut på vårvintern hade jag gräslök kvar i frysen.
Så gör jag även i år yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon