kattella
Vill bara först förklara att jag är ett blåbär då det gäller växter, så ha överseende.

Min frågor gäller en Rhododendron viscosum och två Spiraea cinerea. Dessa råkade ut för en "olycka" i höstas och det enda som finns kvar är kala grenar. Jag har klippt i grenarna och jag ser att det finns "liv". Jag kan även tillägga att själva rotsystem till varje växt verkar vara i bra skick.

Över till mina frågor. Kommer dessa någonsin att börja växa igen eller är det bara till att kassera? Om det finns hopp, vilket alternativ är bäst. Att klippa ända ner till jordnivå eller att låta det vara?

Tar tacksamt emot svar!

/Kattella
Huggorm
Framför allt spirea brukar kunna ta sig igen, dom är snarare svåra att utrota om man nu skulle vilja det. Låt dom bara vara och se hur det utvecklar sig. Låt det som är kvar av grenar och löv vara, så har buskarna mer att utgå från när dom återhämtar sig. Får dom ful form kan du fixa det senare när det är mer liv dom.
Gunilla T
Rhododendron viscosum är en bladfällande Rh. en Azalea alltså. Den fäller sina blad till vintern men brukar bilda knoppar på hösten. Just nu här hos mig i Mälardalen börjar bladen spricka. Kan se lite olika ut beroende på art/sort.

Jag tycker du väntar med klippning ett tag för att se om det finns liv i växten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon