elfa1965
Hej!
Jag har tagit skott av min engelska pelargon och satt i ett glas med vatten för över en månad sedan men det kommer inga rötter.

Varför?

Mvh Elisabeth
Amaryllis
Testa med undervärme (kanske en datorladdare?)
Red Top
Min erfarenhet är att pelargoner rotar sig snabbare om man sätter skottet direkt i fuktig såjord. Sen vill skotten gärna ha det varmt och fortsatt fuktigt. Trä en plastpåse över krukan och tänk på att vädra den några minuter dagligen. Pröva att sätta skottet i jord nu, om det fortfarande ser fräscht ut. Det brukar fungera.

kentbra
Engelska Pelargoner (grandiflora) ska rotas kallt.
Om du är säker på att det är en Engelskt pelatgon du har. Sätt den i såjord. Ställ den ljust och en temp på 12 grader.
Tar tre till 4 veckor innan den rotat sig. Behöver sedan växa till sig i ytterliggare 4 till 8 veckor på 18 till 20 grader.
För att få den att blomma får man sedan hålla den svalt igen i ett par veckor.

Kent
elfa1965
Tack så mycket för all info.
Jag slänger nog skottet och satsar på någon vanlig pelargon eller så.

Rosenknopps-pelargon, är de också knepiga?

/Elisabeth
mamamaggan
Nej då , det går så bra att ta sticklingar av dem så !

Sätt dem direkt i en kruka med såjord . Du kan sätta flera i en kruka om du vill med några cm mellanrum . Tänk bara på att sätta dem nära kanten på krukan , de rotar sig bättre då . Lycka till !
Red Top
CITAT (kentbra @ 23-05-2010, 07:41) *
Engelska Pelargoner (grandiflora) ska rotas kallt.
Om du är säker på att det är en Engelskt pelatgon du har. Sätt den i såjord. Ställ den ljust och en temp på 12 grader.
Tar tre till 4 veckor innan den rotat sig. Behöver sedan växa till sig i ytterliggare 4 till 8 veckor på 18 till 20 grader.
För att få den att blomma får man sedan hålla den svalt igen i ett par veckor.

Kent

Vilken tur att mina sticklingar inte vet att de ska hanteras så. giggle.gif De rotar sig snällt ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon