Full version: duk eller täckbark
Danne031
Förra året gick jag lös med röjsåg och gräsklippare på en äng för att förstora vår gräsmatta. Sedan grävde jag upp en 40cm ränna i ena hörnet som sträcker sig typ 5/6m i 2 riktningar. Jag jordförbättrade inget utan bara grävde och välta runt och sådär. Tanken är att så småningom ska vi göra en uteplats i det hörnet, det kommer dock dröja minst 2 år.
Igår satte jag ett gäng syrenplantor, eftersom vi inte har väldans bråttom så satte jag lite glest, 50-60cm emellan plantorna.
Nu är frågan hur jag lättast håller undan ängen och gräsmattan från att ta över "rabatten" mellan syrenerna till dess att uteplatsen kommer på plats och syrenen har etablerat sig. Spontant eftersom vi inte är några gurus direkt så tänker jag på täckbark eller markväv, men vilket är lämpligast?

Jag kan ju säga att sedan förra sommaren när jag grävde upp rännan så har det tagit sig riktigt bra med grodblad och gräs andra grejer, helst hade man ju undvikit det..
HelenJ
Det beror lite på hur länge du ska ha ytan täckt, och hur vackert du vill det ska vara under tiden. Jag tycker inte du ska välja antingen eller, utan både och...

Täckbark direkt på jorden måste läggas väldigt tjockt, annars letar sig rotogräsen igenom direkt. Dessutom multnar det underifrån så efter ett par år är det mer eller mindre borta och under tiden kommer ogräsen..

Markduk (typ Mypex) är väldigt ful men å andra sidan så tät och mörk att ogräsen hålls borta.

Ska du ha täckningen ett tag rekommenderas markduk i botten och täckbark ovanpå. Då håller det länge, du behöver inte så förfärligt tjockt lager bark, den multnar inte lika fort och det hela ser dessutom bra ut.
Danne031
Tack för det, då kör jag nog på både och så ser det lite roligare ut smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon