KRT
Skulle behöva ett trädtips, men jag har en ganska specifik kravlista, så jag vet inte om det är möjligt smile.gif

Det ska inte bli för högt (som t.ex. popplar), men gärna upp emot 5-6 m. Vill helst ha ett träd med lite smalare växtsätt (eller mindre krona) alltså inte en jättestor krona som brer ut sig för mycket. Samtidigt vill vi gärna att det växer ganska fort (och inte tar 30 år på sig att bli fullstort)..... Det är en fördel om det har intressanta blad eller vackra blommor, men inte essentiellt.

Läget är söder i en norrslänt, vi har lerjord här och jag tror inte det är speciellt torrt (i närheten växer olika sorters lind och körsbär och de verkar trivas strålande smile.gif). Läget är något vindutsatt, när det blåser från väst el nordväst vilket det ju oftast gör här nere, men tvivlar på att det är något stort problem.

Finns det något som hade kunnat passa? Om jag måste rangordna kraven är snabbväxthet viktigast

Gunilla T
Fagus sylvatica ´Rohan obelisk` - en pelarformad blodbok. Om den är exeptionellt snabbväxande vet jag inte, man kan ju alltid köpa ett större ex. även om det kostar lite mer förstås när det gäller träd.
mino
Jag har en guldalm, Ulmus carpinifolia "Wredei", som är väldigt dekorativ, den har gulgröna blad åt limehållet. Så här på våren är den nästan självlysande. Jag bor själv i södra stockholm zon 2-3, trädet står i skyddat norrläge.
KRT
CITAT (mino @ 23-05-2010, 12:58) *
Jag har en guldalm, Ulmus carpinifolia "Wredei", som är väldigt dekorativ, den har gulgröna blad åt limehållet. Så här på våren är den nästan självlysande. Jag bor själv i södra stockholm zon 2-3, trädet står i skyddat norrläge.

Den verkar ha ett passande västsätt!!! Och vilka vackra blad - det är sådant som gör att ett träd blir mer än bara ett träd i en trdgård! Hur snabbt växer den?
mino
jag tror tyvärr inte att det växer jättesnabbt, jag har inte satt det själv. Men däremot vet jag att det finns i ett par olika storlekar på Zetas, det största/äldsta får man nog ge några tusen för medan den yngsta/minsta varianten kostar ett par hundralappar. Så det är ett alternativ att kosta på sig ett större träd redan från början för att slippa vänta på att det ska komma upp i storlek. Personligen planerar jag att göra en liknande investering i ett äppelträd, jag tycker att det är värt en del att slippa de där första klena åren.
Huggorm
CITAT (mino @ 23-05-2010, 21:30) *
jag tror tyvärr inte att det växer jättesnabbt, jag har inte satt det själv. Men däremot vet jag att det finns i ett par olika storlekar på Zetas, det största/äldsta får man nog ge några tusen för medan den yngsta/minsta varianten kostar ett par hundralappar. Så det är ett alternativ att kosta på sig ett större träd redan från början för att slippa vänta på att det ska komma upp i storlek. Personligen planerar jag att göra en liknande investering i ett äppelträd, jag tycker att det är värt en del att slippa de där första klena åren.

Det värsta är att många träd ändå behöver ett par åt för att etablera sig innan de börjar växa ordentligt. Sedan tror jag träd har lättare för att verkligen anpassa sig till växtplatsen desto mindre dom är vid planteringen. Allra helst skall man plantera frö direkt på platsen så rötterna blir riktiga från början, men då förlorar man ju ganska många år på en gång...
mino
Om trädet tar en paus efter planteringen tycker jag för egen del att ett mer uppvuxet träd på bortåt 3 meter helt klart bättre fyller sin plats under tiden än ett på 1,5 meter som väl är den vanliga storleken när man köper träd. Zetas uppfattar jag också som professionella, jag tror inte att de skulle kränga träd som det var så osäkert att få etablerat. Men självklart kan det vara något att höra sig för om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon