Full version: Askan från grillen?
83:an

Vet någon om man kan använda askan från gårdagens grill som gödning? Briketterna brann med hjälp av tändvätska.
Gunilla T
Nej, jag skulle inte göra det. Askan kan innehålla tungmetaller - normalt bör man vara väldigt försiktig med att strö ut aska även om den kommer från vedeldning. Aska höjer pH värdet i jorden och få växter gillar högt pH värde.

Aska + vatten blir lut.
RitRat
Passar aska i komposten månne? Det kanske är olika för aska från briketter och från vanlig ved.
Gunilla T
Aska är inte lämplig att kompostera - komposten blir för alkalisk och skadar mikroorganismerna och nedbrytningsprocessen försämras.
Motti
Konstigt!för bättre dill får man inte om man inte sår den i aska ,tungmetaler va i all sin da har ni fått det ifrån? confused.gif tomater älskar aska precis som dill.tungmetaler all sin da !
Gunilla T
Det som inte förgasas vid förbränningen, kvävet t.ex. blir kvar i askan , bl.a. tungmetaller. Kan du läsa här t.ex.

http://www.novator.se/bioenergy/BE9706/Bio6s35,37.html

Gossen Ruda
Tack för länken, där stod en del intressanta saker. Fast tungmetaller verkar inte vara något större problem? Jag har ett par baljor med aska från påskeld mm som väntar på spridning men jag har funderat på om det finns bättre sätt än att slänga ut den som den är, det dammar ordentligt. Skall testa med att härda den med vatten och sen krossa den.

Tillägg: enligt Gustav Alm i boken Komposten tror jag han anser att man kan använda askan i komposten men jag skall läsa på bättre till helgen.
Gunilla T
Dethär med aska dyker alltid upp i trädgårdssammang och det handlar väl om människors önskan att ta tillvara och återanvända vilket naturligtvis är bra.

Om man läser i kommunernas råd om sophantering och kompostering så står det ofta att aska inte skall komposteras;

http://www.ekero.se/upload/Avfall/Dokument...information.pdf

I Philippe Plönninges bok "Den goda jorden" skriver han att man kan lägga aska, max 2dl per 100 liter kompostmaterial, alltså väldigt sparsamt. I min andra bok "Allt om kompost" skriver Ingrid Olausson att aska inte skall läggas i komposten.

Aska innehåller viss gödning men även de tungmetaller som trädet tagit upp under sin livstid och som frigörs vid förbränningen. Hur koncentrerat det är beror väl på var trädet vuxit. Träd är ju naturens renhållningsarbetare.

Hur skadligt det är med tungmetallerna törs jag inte uttala mig om men det som definitivt är skadligt både för växter och jordliv är att askan är mycket basisk och höjer pH värdet i jorden. Idealet för pH värdet anses ligga mellan 5,8 och 7,0. I det intervallet trivs de flesta växter och tillgängligheten till näringsämnena är god. Vid för högt pH värde (över 7,0) börjar växterna få problem att ta upp näringsämnen. Maskarna anses arbeta bäst vid neutralt pH värde medan mikrolivet trivs bäst i något surare jord.

Vid ett pH värde över 8.0 blir det en olämplig och giftig växtmiljö och om man handskas ovarsamt med askan kan detta bli resultatet, aska och vatten bildar lut som är starkt frätande.

Visst kan man använda aska med försiktighet om man av någon anledning vill höja pH värdet i jorden men då bör man kanske veta vilket pH jorden har och varför man vill höja det.
Gossen Ruda
Jag har nu kollat i Gustav Alms kompostbok och där skriver han att man bör höja pH-värdet i komposten med antingen kalk eller ännu bättre med träaska. Han skriver dock inget direkt om mängden. Själv har jag slängt ut aska över trädgården och framför allt till vinbärsbuskarna och jag har inte märkt några negativa effekter. Misstänker att det inte gjorts några direkta försök så mycket av det som skrivs är personliga tankar hos skribenterna. Dessutom skiljer det mycket mellan olika områden, jag bor ju i ett surt område så min mark påverkas knappast negativt av det höga pH-värdet hos askan. Jag har nu blötlagt en balja aska och skall testa med att härda den.
Ally
Men det måste vara nån skillnad med askan från grillen (kol) och askan från braskaminen (ved)?
Eller?
Lottas bonzai
ohmy.gif Jag hade grillkolsaska på vinbärsbuskarna igår. Raka spåret, bara sådär. För det har jag ju hört att det skall gå bra. I komposten ska den INTE.
Jultorpet
CITAT (Ally @ 12-06-2010, 00:47) *
Men det måste vara nån skillnad med askan från grillen (kol) och askan från braskaminen (ved)?
Eller?

Varför? Grillkolen har väl också varit ved från början? Sen vet inte jag vad dom använder för att göra grillkol men vore det nå't farligt skulle man väl inte använda den till matlagning heller?
Gossen Ruda
Jag kan nu redovisa mina försök så långt. Först rörde jag ner finsållad aska i vatten. Det fick plats nästan hur mycket som helst, så packad blev den. Resultatet blev någonting som i konsistens och tyngd liknade lättflytande betong. Jag förstår nu varför regntung vulkanaska förstör allt i sin väg. Askan fick ligga i blöt i ett par veckor. När jag rörde omkring med en grep bubblade och fräste det. När den slutat bubbla förde jag över den i div baljor i ett par cm tjockt lager och där fick den torka in. När den torkat var det lätt att smula sönder den, det gick med händerna. Mycket bättre konsistens än färsk aska. Ännu har jag inte slängt ut något men det blir snart. Beträffande pH. När jag flyttat över askan i baljorna sjönk den ner och det blev ett lager vatten ovanpå. Detta hällde jag bort och spädde ut med vatten och slängde ut som gödning. Spädning är en bra idé, jag kollade med min Yamadas indakatorvätska. Den går bara till pH 10 och där var det med råge, så viss försiktighet anbefalles.
Piccante
CITAT (Jultorpet @ 22-07-2010, 00:06) *
Varför? Grillkolen har väl också varit ved från början? Sen vet inte jag vad dom använder för att göra grillkol men vore det nå't farligt skulle man väl inte använda den till matlagning heller?

Billig grillkol kan nog tyvärr innehålla lite vad som helst. Var det inte härom året tidningarna skrev att det var tillåtet i vissa länder att använda rivningsvirke till koltillverkning? Ska man använda askan i landet ska man nog veta att det var ren ved från början.
Jultorpet
CITAT (Markus_H @ 22-07-2010, 14:09) *
Billig grillkol kan nog tyvärr innehålla lite vad som helst. Var det inte härom året tidningarna skrev att det var tillåtet i vissa länder att använda rivningsvirke till koltillverkning? Ska man använda askan i landet ska man nog veta att det var ren ved från början.

Tycker det är ännu värre att använda den till att laga mat på i så fall! Här grillar vi på ved!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon