Dethär med aska dyker alltid upp i trädgårdssammang och det handlar väl om människors önskan att ta tillvara och återanvända vilket naturligtvis är bra.
Om man läser i kommunernas råd om sophantering och kompostering så står det ofta att aska inte skall komposteras;
http://www.ekero.se/upload/Avfall/Dokument...information.pdfI Philippe Plönninges bok "Den goda jorden" skriver han att man kan lägga aska, max 2dl per 100 liter kompostmaterial, alltså väldigt sparsamt. I min andra bok "Allt om kompost" skriver Ingrid Olausson att aska inte skall läggas i komposten.
Aska innehåller viss gödning men även de tungmetaller som trädet tagit upp under sin livstid och som frigörs vid förbränningen. Hur koncentrerat det är beror väl på var trädet vuxit. Träd är ju naturens renhållningsarbetare.
Hur skadligt det är med tungmetallerna törs jag inte uttala mig om men det som definitivt är skadligt både för växter och jordliv är att askan är mycket basisk och höjer pH värdet i jorden. Idealet för pH värdet anses ligga mellan 5,8 och 7,0. I det intervallet trivs de flesta växter och tillgängligheten till näringsämnena är god. Vid för högt pH värde (över 7,0) börjar växterna få problem att ta upp näringsämnen. Maskarna anses arbeta bäst vid neutralt pH värde medan mikrolivet trivs bäst i något surare jord.
Vid ett pH värde över 8.0 blir det en olämplig och giftig växtmiljö och om man handskas ovarsamt med askan kan detta bli resultatet, aska och vatten bildar lut som är starkt frätande.
Visst kan man använda aska med försiktighet om man av någon anledning vill höja pH värdet i jorden men då bör man kanske veta vilket pH jorden har och varför man vill höja det.