Golskrutt
Hejsan!

Är detta ett skadedjur?
Såg dom igår, var flera stycken av dom och det är ju många små hål i bladen.
Jag kunde inte se några andra djur förutom dessa röda "skalbaggar".
Är det någon som vet vad detta är?
Hur blir man av med dom?

Mvh Camilla
Åsa, mälardalen zon 2
Liljebaggar, mosa, mosa, mosa + glöm inte mosa larverna de är de där slemmiga klumparna under bladen (de täcker sig själva med sin avföring).
mojan
Liljebaggar, som sagt.

Besvärliga, ut och jaga dem "för hand". De är luriga, om man missar, så trillar den ner på marken med magsidan upp. Då är det omöjligt att hitta den. Bara att göra nytt försök om en stund.

Det brukar komma nya kullar när jag tror att man vunnit slaget. Det är ju alltid någon liten larv man missat.
Golskrutt
Okej!

Tack så mycket, då ska jag ut på jakt!

Mvh Camilla
Gossen Ruda
Du kan också prova med att strö ut lite myrmedel på jorden runt plantorna. Baggarna vill gärna krypa ner där över natten och då dör de.
Kajsa på Sydåsen
Extra triumfatoriskt blir det när man kan döda två på en gång, när de parar sig - eller är jag för elak?
skogstroll
är det bara jag som tycker det är otäckt + äckligt att mosa larver, baggar mm ohyra? sick.gif känner mig riktigt hemsk...
ABCiV
CITAT (skogstroll @ 24-05-2010, 14:23) *
är det bara jag som tycker det är otäckt + äckligt att mosa larver, baggar mm ohyra? sick.gif känner mig riktigt hemsk...

Jag tycker det är otäckt och äckligt, gillar inte när de spricker... blä, urk...Däremot känner jag mig inte hemsk, utan väldigt duktig när jag väl gjort det. (har nog lite mördartakter i mig ändå)
Berith
Fånga en liljebagge i handen och håll den mot örat så kan ni höra att baggen piper... blink.gif
GudrunS
Fick ett tips av en trädgårdsamatör som hade jättefina liljor utan ett enda hål i bladen. Blanda en matsked tabasco med en liter vatten och spraya liljorna när du ser den första liljebaggen. Gör sedan om detta några gånger under sommaren. Jag har prövat det i år och det har fungerat över förväntan trots att jag var lite sen i starten. Det finns hål i de äldsta bladen men de som finns högre upp är hela och fina. Dessutom har brygden det goda med sig att de liljebaggar som ändå finns blir så chockade eller vimmelkantiga av behandlingen att de sitter kvar och låter sig fångas och mosas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon