Full version: Mårbacka pelargon
Malva15
Hej!

Kan någon tala om för mig varför Mårbacka pelargoner är så dyra att köpa i förhållande till andra pelargoner i affärerna?
Är det bara för att den är så känd eller vad kan det vara? confused.gif Den jag köpte kostade 89:- och så har de kostat varje år
medan "vanliga" onamnade kostar runt 30:-. g.gif
theseraphim
Odlingstalet sätter bla priset tex ta en normal pellisodlare som odlar kanske 30000-50000 pelargonior av den vanliga sorten medan Mårbackan som inte är lika eftertraktad når som mest 10% av den summan...som mest.
Husihelvete
Eller så är det frågan om tillgång och efterfrågan.
Tottes matte
CITAT (Malva15 @ 23-05-2010, 12:48) *
Hej!

Kan någon tala om för mig varför Mårbacka pelargoner är så dyra att köpa i förhållande till andra pelargoner i affärerna?
Är det bara för att den är så känd eller vad kan det vara? confused.gif Den jag köpte kostade 89:- och så har de kostat varje år
medan "vanliga" onamnade kostar runt 30:-. g.gif

Hej Malva15,

Det är just namnet som kostar extra för alla vill ha den och sedan är den ju rätt stor och tålig att handskas med. det är vissa andra sorter också, men jag tror att just "Mårbacka-namnet" kostar en hel del.
Den är väldigt lätt att ta skott och lägga i fuktad jord och se att den inte bli för blöt, lagom bara.
Jag köpte min mårbacka, rosa i våras och den var en bamse och den kostade just då 69kr, så jag passade på. Sedan höjdes priset till 87. men då var de inte så stora.
Jag var lite för tidigt ute, men de hadde fått in redan då en del pelargonior på Blomsterhuset, jag har börjat stamma upp min till miniträd och fick massa små skott som redan har rotat sig. Jag har nog 8 st små mårbacka på gång och ger gärna bort helt gratis en hel del för det blir bara för mycket..... rose.gif fr, Tottes matte.
theseraphim
Hade alla kunder velat ha mårbackor istället för den vanliga "Zonale" så hade mårbackan varit väldans billig men försäljnigsmässigt sett så säljer man fem Mårbacka per hundra vanliga. Siffran hade stigit något om de hade kostat ca 30:- men fortfarande vill en majoritet av kunderna inte ha Mårbackan istället för Zonalen i lådorna.
Malva15
För mig är det obegripligt att Mårbacka som är en sådan odlingsvärd, pampig och blomvillig pelargon av den gamla sorten skulle vara mindre eftertraktad än de billiga zonalerna man ser överallt. De senare går inte lika lätt att få i blom och trivas inomhus om man skulle vilja det dessutom. Jag har försökt ha de vanligaste billiga i köksfönstret men de snarare avvecklar sig än utvecklas. Kanske är det så att de senare tidens billiga zonaler är framtagna bara för att ha i en låda utomhus så att de inte tål att vara inomhus på samma sätt. Dessutom växer ju Mårbacka på höjden medan de billiga förblir knubbiga och buskiga. rolleyes.gif Mårbacka känns mer som en gammaldags hederlig pelargon medan de billigaste mest bara känns som slit och släng. smile.gif
Meriona
Jag håller emd dig Malva, Mårbacka är helt klart min favorit! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon