Irene_L
23-05-2010, 12:40
Äntligen har jag fixat till en Tipsy pot! Jag har tänkt att göra en sån i flera år men det har inte blivit av. Men nu så har jag äntligen fått till en! Krukorna är inte så jättefina men dom hade jag redan så dom fick duga! Alla krukorna måste ha ett hål i mitten! En gammal fasadflaggstång var perfekt som mittstång:
Allt framme...bara att sätta igång! En stor kruka och tre mindre!
Här har jag slagit ner mittstången i den största krukan som ska vara i botten!
Jord i den stora krukan och sen har jag trätt på den första krukan!
Här har alla krukor kommit på plats och jord i alla krukorna!
Nu är det bara blommor som saknas men dom kommer också komma dit! Ska bara fundera på vilka blommor som jag ska plantera där!
Här kan ni se fler bilder på google om :
Tipsy potEn del har gjort hängande också...kul!
Men oh vad läckert! Jag har suttit och funderat på hur sjutton man ska fästa pinnen men det där var ju så små smart!
Irene_L
23-05-2010, 12:56
Pinnen var rätt lång så jag slog ner den ordentligt i marken så att det blev riktigt stadigt!
CITAT (Irene_L @ 23-05-2010, 13:56)

Pinnen var rätt lång så jag slog ner den ordentligt i marken så att det blev riktigt stadigt!
Aha, men om man har mindre krukor och inte så lång pinne tror du att den kan stå stadigt i enbart markkrukan, med jordens hjälp menar jag?
Irene_L
23-05-2010, 13:32
Jag vet inte riktigt...tror att det kan bli lite rangligt! Men det är kanske någon annan som har erfarenhet av Tipsy pots. Det här är första gången jag gjort en sån!
Vad fint!
Skulle vara bra att "slå ned" en sådan historia närmare huset och fylla den med kryddor - så man slipper springa til landet så fort det är dags att laga mat!
Sussie F-Flower
23-05-2010, 15:38
CITAT (Irene_L @ 23-05-2010, 13:40)

Äntligen har jag fixat till en Tipsy pot! Jag har tänkt att göra en sån i flera år men det har inte blivit av. Men nu så har jag äntligen fått till en! Krukorna är inte så jättefina men dom hade jag redan så dom fick duga! Alla krukorna måste ha ett hål i mitten! En gammal fasadflaggstång var perfekt som mittstång:
Allt framme...bara att sätta igång! En stor kruka och tre mindre!
Här har jag slagit ner mittstången i den största krukan som ska vara i botten!
Jord i den stora krukan och sen har jag trätt på den första krukan!
Här har alla krukor kommit på plats och jord i alla krukorna!
Nu är det bara blommor som saknas men dom kommer också komma dit! Ska bara fundera på vilka blommor som jag ska plantera där!
Här kan ni se fler bilder på google om :
Tipsy potEn del har gjort hängande också...kul!
Snyggt Irene!
Det var minsann inga småkrukor du hade valt...
Jag ska plantera "dina" Petunior i min Tipsy. Fast dom måste få växa på sig lite till först.
Kryddan03
30-05-2010, 18:58
Jättesmart och fint!
Det skall jag testa!
PS. Hur får du dina foton så fina? Att de liksom "rullar" upp lite i hörnena menar jag.
Irene_L
30-05-2010, 19:13
CITAT (Kryddan03 @ 30-05-2010, 19:58)

PS. Hur får du dina foton så fina? Att de liksom "rullar" upp lite i hörnena menar jag.

Jag använder ett gratisprogram som heter PhotoScape. Där finns det olika "ramar" som man kan sätta på sina kort. Sen sätter jag in bilderna i min blogg och kopierar bilder därifrån till Odla!
Tack för alla kommentarer! Kul att ni gillar min Tipsy pot!!
Kryddan03
30-05-2010, 19:28
CITAT (Irene_L @ 30-05-2010, 20:13)

Jag använder ett gratisprogram som heter PhotoScape. Där finns det olika "ramar" som man kan sätta på sina kort. Sen sätter jag in bilderna i min blogg och kopierar bilder därifrån till Odla!
Snyggt! Det skall jag kolla. Tack så mycket!
fuchsian
03-06-2010, 12:12
CITAT (Kryddan03 @ 30-05-2010, 20:28)

Snyggt! Det skall jag kolla. Tack så mycket!

Hej ni alla med ideer!
jättefin grej denna krukkonstelation, skulle passa mig för nu har jag dom i en rad, inte så snyggt, jag vet.....

men detta ska jag visa maken och få lite hjälp, blommorna fixar jag själv varefter.
Tackar ... också av fototipset! toppen, 2 kola saker på samma sida! det gillas .....

..fuchian
Fanastiskt snyggt!
Tack för ett bra tips!
krukan82
07-06-2010, 09:14
Vilka vackra krukor du har till ditt torn, visste inte att det fanns ett namn på det, gjorde ett förra året med lite mindre krukor, fast jag satte även den understa lite snett för att få mer odlingsyta, hade pelargoner i mina. Jag använde ett armeringsjärn som pinne. varning bara för att göra för högt, blir så himla svårt att vattna de översta utan att själv bli blöt!
Smarterchild
07-06-2010, 16:42
Va häftigt! Har du borrat extra hål i krukorna eller använt befintliga?
Irene_L
07-06-2010, 17:01
CITAT (Smarterchild @ 07-06-2010, 17:42)

Va häftigt! Har du borrat extra hål i krukorna eller använt befintliga?
Det var redan hål i krukorna så jag använde dom! Pinnen gick precis igenom hålen!
Lilla hjärtat
07-06-2010, 21:38
Åh, så fint!!! Har aldrig sett något liknande, men gösses vad habegäret vaknade. Tack för att du visade. Och snälla, kan du inte lägga ut en ny bild när du har fullt med blommor i krukorna. Vore så roligt att få se.
Solsken
//Linda
Irene_L
08-06-2010, 07:35
I min Tipsy pot planterade jag rosa lejongap och blå hänglobelia. Sen tog jag några av min sådda leverbalsam!
Så här såg den ut den 28 maj:
En bild lite närmare på lejongapen:
Just nu är den mest grön då en del av lejongapen blommat över men snart kommer det igång igen!
blomkronan
08-06-2010, 08:42

SÅÅÅÅÅ fint, krukorna var

till detta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.