Strumpgeten
Jag har en sådan som nu börjar vissna ser det ut som, den är mer hängig och bladen, om man nu kan kalla dem för blad, men dem har i alla fall börjat få ett lite rynkigt utseende.
Jag har tvångstankar med denna växten för det var min mormors som gick bort förra året och vill verkligen försöka kunna rädda den och vet inte vad jag skall göra.

Jag tror jag gav den för mycket vatten för ett tag sedan, men lät den stå och rinna av riktigt ordenligt efter det. Någon som har råd eller tips så skulle jag bli väldigt tacksam!
Åsa, mälardalen zon 2
Om det finns några delar som ser bra ut så kan man ta sticklingar + om det är frostfritt där du bor kan du ställa ut den i skyddat läge gärna under tak ifall du har ytterkruka på.
Peztis
Du skrev att du gav den för mycket vatten för ett tag sedan. Menar du då att du gav den mycket vid ett tillfälle eller mycket under en längre period?

Även om det är en kaktus så tycker jag att det är en rätt törstig växt (för att vara kaktus, i alla fall). Det kan ju vara så att den har fått för lite vatten och därför börjat torka ihop något.

Hur är det med jorden? Behöver den planteras om?

Som Åsa skriver så är det en blomma som trivs med att vara ute under de varmare månaderna.

Och ja, du kan skriva blad för den heter också bladkaktus. biggrin.gif

Här kan du läsa lite mer: http://www.odla.nu/artiklar/bladkaktusar.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon