Peztis
Visste inte om jag skulle lägga den under mat, köksväxter, förkultivering... så då bidde det här!

I alla fall, var i en speceributik och hittade denna frukt, stod inte vad det var. Någon som vet?

[attachment=50295:IMG_3264.JPG]

Smaken är inte så väldigt söt men god. Skalet gick att dra av, det var lite segt i koncistensen. Inuti den ena frukten var det tre stora kärnor och i den andra var där två. Kärnorna låg innanför en seg hinna som man kunde dra bort från fruktköttet.

Ska stoppa ned kärnorna i jorden så får vi se om det händer något, men det är ju alltis skoj att veta vad man ätit och vad som kommer upp (ur krukan, då!).
KRT
Absolut en korsning mellan aprikos och kastanj smile.gif

Skämt å sido - jag har absolut ingen aning men kan du beskriva skalet lite? Svårt att se på bilden om det är skrovligt och gropigt som en apelsin eller slätt och mjukt som en persika eller nektarin?
Åsa, mälardalen zon 2
Japansk mispel (Eriobotrya japonica) tycker jag det ser ut som
Alexander-VG-zon3
jag tror också på japansk mispel, dom är lätta att så. är kärnorna dessutom färska så brukar det gå rätt så lätt att få dom till att gro. så dom direkt i såjord ute i krukor. skulle dom inte gro denna sommar så kan dom behöva en vinter för att väckas.

japansk mispel är städsegröna växter så de vill gärna övervintra under extraljus och kallt men frostfritt ca +1c +10c. och de vill gärna vara ute så mycket det går, hela frostfria perioden är det bra om dom är ute. avhärda dom först mot sol och uteliv.

större plantor kan man ha på friland i zon 0-1(2). de tål ner till ca -15c -18c. även om man odlar dom i kruka så kan man låta dom vara ute i några frostnätter på hösten det dör dom inte av. dock första och andra års plantor kan det vara bra att ta det lite försiktig med så att det inte blir frost. men äldre än 3års plantor kan man behandla som ''vuxna''.
Ålgryte
Nesperin kallas den i min affär...

Jättegod tycker jag!
Peztis
Tack för era svar! Och ja, japansk mispel heter den. Nesperin fick jag tycärr inga vettiga träffar på...

KRT, skalet är lent och ganska slätt men utan ludd. Ska jag vara helt ärlig )och det har min mama sagt att man ju ska smile.gif ) så trodde jag först att det var aprikoser men sedan så tog jag i dem och de saknar ju luddet.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Ålgryte @ 23-05-2010, 17:19) *
Nesperin kallas den i min affär...

Jättegod tycker jag!

Nispero är det spanska namnet på växten så det är nog det man använt och felstavat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon