Full version: körsbärsträd!
johanadebahr
Finns det möjlighet att odla ett körsbärsträd i en kruka i väntan på en riktig trädgård sen plantera om trädet i trädgården efter 2-3 år?
Huggorm
Javisst! Förutsatt att du börjar från en kärna, för annars växer dom allt för snart ur krukan tror jag. Sedan måste du finna någon lämplig övervintringsplats, för dom måste ha vinterkyla
johanadebahr
typ inomhus i lägenheten kanske:)? är det en vanlig körsbärskärna jag tar då eller speciella man köper?
Huggorm
Från en vanlig körsbärskärna får du ett körsbärsträd med bär som kan vara allt från sura till riktigt goda. Vill du ha speciella sorter får du ympa på dom senare, för fröplantor blir aldrig exakt samma som moderträdet
johanadebahr
tusen tack för de snabba svaren.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag hade dock köpt en sort som är härdig 1-2zoner mer än där den ska stå på balkongen som är ympad på Gisela 5 och odlat i STOOOOR bytta på balkongen
Huggorm
Ja, köper man en svagväxande grundstam och odlar den i en rejäl kruka så går det nog
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon