olgak
Kan pelargoner byta färg? Jag hade en vit mårbakcka-pelargon förra sommaren (jag känner mig rätt så säker på att den var vit) men nu är den rosa, även sticklingarna jag tog blev rosa blommor. Någon som har erfarenhet av detta? Jag klagar inte, den är väldigt snygg nu, lite ojämn i färgen, men det är klart jag blev nyfiken på om det faktiskt är möjligt att den bytt färg, eller om det är jag som minns fel.
mamamaggan
För några år sedan ställde jag en likadan fråga men då var det så att sticklingar av min rosa Mårbacka fick vita blommor. Om jag inte minns fel så fick jag svar att det var för att de fått för lite sol . När de fick komma ut så fick de mycket riktigt rosa blommor.

Vad som kan ha hänt din pelargon vet jag inte , kanske är någon enkel lösning där också .
aldo
Den ursprungliga var säkert rosa tror jag .
Åsa, mälardalen zon 2
Och den vita är väl en mutation av den ursprungliga rosa och mutationer kan gå tillbaka, det är därför ex. vissa brokbladiga växter får delar ibland som är helgröna som man måste ta bort ifall man vill bevara mutationen.
Mårbacka
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-05-2010, 07:03) *
Och den vita är väl en mutation av den ursprungliga rosa och mutationer kan gå tillbaka, det är därför ex. vissa brokbladiga växter får delar ibland som är helgröna som man måste ta bort ifall man vill bevara mutationen.

Så kan det vara också, men vill påpeka att ljusförhållandena också kan spela roll. Desto mer sol, desto mer rosa. Mina brukar få blekare blommor, ibland helt vita, under vintern (om de blommar då).
olgak
Tack för era svar!! Jag anade att det var något sådant där, att den är rosa från början och att den vita är en mutation, men kunde inte få till det i huvudet!!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon