johannea
Jag satte häckplantor av häckoxbär idag för att fylla i en välldigt gles häck. Sks de beskäras nu eller till hösten för att bli tätare?
Huggorm
Planterade du dom idag så skall du nog vänta med att beskära tills dom har etablerat sig lite. Dom behöver löven för att orka bygga upp rotmassa.
Aqvakul
Jag hade väntat med att beskära till vårvintern.
johannea
Tack så mycket, lite olika svar smile.gif men då ska jag inte göra det nu iaf!
Bassam
Hej

I Sverige brukar lämnar nya plantor utan beskära första två år.
H:Bassam

johannea
Är det inte svårt att få dem täta då om man väntar i 2 år? Eftersom det är en häck så vill jag att det ska bli så tätt som möjligt...
anki/ronninge
jag hade visserligen hagtornshäck som jag planterade

men jag väntade till året efter , då drog jag ner dom till fotknölarna.

är en bra ide att låta dom etablera sig och utveckla rotsystemet,

tycker jag dåra wink.gif
Aqvakul
CITAT (johannea @ 24-05-2010, 19:22) *
Är det inte svårt att få dem täta då om man väntar i 2 år? Eftersom det är en häck så vill jag att det ska bli så tätt som möjligt...

Den blir lika tät, men blir "färdig" lite senare.. Fast det räcker med att vänta till vårvintern. Då skär man ner till ca 20 cm och sen släpper du fortsättningsvis upp den lika mycket varje år. Beskär den i form av ett upp och nedvänt V. Vattna ordentligt varje vecka under växtsäsongen och var sparsam med gödning första åren, så ska det nog gå bra.
anki/ronninge
att bygga upp en häck tar sin lilla tid.*s om man vill ha den tät och fin...
CITAT (Bassam @ 23-05-2010, 22:29) *
Hej
I Sverige brukar lämnar nya plantor utan beskära första två år.
H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon