|
Lite nyfiken på vilka som är har anmält sig till evenemanget "Tusen Trädgårdar"Edit: Jag är anmäld kanske jag bör tala om
Ja, jag är då så tacksam att jag inte anmälde mig…fast det var nära ( via massiv övertalning).
Sorkuslingarna har ätit upp ca.75 % att mina växter. Åkersorken ovanjor och vattensorken under……Undras föresten var jorden där vattensorken gräver gångar tar vägen?
/A
Usch då! Fy vad trist! Blir hela sommaren ett enda stort arbete att återställa trädgården nu då? Eller vad gör man efter en sån massiv attack?
Finn Klematis
24-05-2010, 09:13
Hej!
Jag är med. Alla som är med finns på Svensk Trädgårds hemsida.
Mvh Finn
CITAT (Finn Klematis @ 24-05-2010, 10:13)  Hej!
Jag är med. Alla som är med finns på Svensk Trädgårds hemsida.
Mvh Finn Vad kul! Jo jag vet att alla finns där, men jag kan ju inte koppla ihop dem med nicken här
CITAT (ABCiV @ 24-05-2010, 08:17)  Usch då! Fy vad trist! Blir hela sommaren ett enda stort arbete att återställa trädgården nu då? Eller vad gör man efter en sån massiv attack? Ja, vad gör man när man får trädgården uppäten? Jag bröt ihop, fällde några tårar och svor några osande heta ramsor. Samt började jag planera vendettor. Efter det är det bara att gå vidare…..Har man tomten i skogen är det nog bara att gilla läget. Det blir mycket ettåringar i år. Jag har som tur är sått både Klockrankor, Törnrosas kjortel och Svartöga som kan få klänga på rosornas spaljéer. När jag såg förödelsen skyndade jag mig att så lite mer luktärter också. Sen gillar jag ju att fröså vilket gjorde att det fanns gott om plantor som om de får leva kommer att blomma nästa sommar. I min trädgård är Bergvallmo och Studentnejlikor det enda som sorken helt ratat. Gentiana verkar inte heller vara någon favorit för där har de lämnat alla utom en. Dyra, lite mer speciella aklejor, dagliljor och lewisior hör till älsklingsrätterna för där är det soprent. /Anki
Meriona
24-05-2010, 11:52
Kul att du tipsade om detta ABCiV!  Ska besökarna anmäla sig eller bara dyka upp? När man ser trädgårdsvandringar på TV (från England) så vet de ju inte om det kommer 10 eller 500 gäster, det måste vara lite jobbigt väl? För mig är det när man är precis hemkommen efter semester, gissar att man inte varken hinner eller orkar fara iväg på nåt...  Så mig slipper ni (nog).
Man dyker bara upp. Man får ta det som det blir  . Kommer det någon så är det kul, kommer det många är det ännu roligare.
Blomstertanten
13-06-2010, 19:14
Jag ska vara med!!! Eller rättare sagt vi  Bor ju i hyreslägenhet, men vi är några "tanter" som började med lite "gerillaodling" här runt våra hus. Numera har vi startat självförvaltning, där vi sköter om utemiljön mot avdrag på hyran. Så vi visar både hur man kan göra med den mer offentliga utemiljön, hur man kan göra på sin uteplats, odling i krukor och pallkragar och en liten plätt med gerillaodling på kommunens mark. Vi hade medlemmar från Glanshammars trädgårdsförening här på besök för ett par år sedan och det var verkligen kul Det ska verkligen bli roligt med trädgårdsvisning !! Gör gärna ett besök i Glanshammar den 8 augusti
Meriona
13-06-2010, 19:22
Nämen, det var ju riktigt spännande må jag säga, punktanter som odlar nära!
CITAT (Finn Klematis @ 24-05-2010, 10:13)  Hej! Jag är med. Alla som är med finns på Svensk Trädgårds hemsida. Mvh Finn Jag kan inte hitta någon lista på vilka trädgårdar som är med. Kan någon ge mig en direktlänk? Jag tänkte komma och besöka några av er.
ingrids
14-06-2010, 15:04
mojan, man får söka i databasen uppe till vänster, välj rätt ort/län och välj tusen trädgårdar i draglisten (eller såhär - det är enda sättet jag har hittat). Dock har i alla fall jag haft problem med trädgårdsrikets sida sedan minst i fredags, så listan pajar hela tiden.
CITAT (ingrids @ 14-06-2010, 16:04)  mojan, man får söka i databasen uppe till vänster, välj rätt ort/län och välj tusen trädgårdar i draglisten (eller såhär - det är enda sättet jag har hittat). Dock har i alla fall jag haft problem med trädgårdsrikets sida sedan minst i fredags, så listan pajar hela tiden. Tack, ingrids. Jag gjorde också något ditåt men lyckades inte. Då är det nog sidan det är fel på och inte mig.
KarinSKARA
15-06-2010, 08:28
Vår trädgård är också med http://olssonstradgard.blogspot.com/Kan väll också här få tillägga att vi även har Öppen Trädgård på lördagen kl 10-15 eftersom vi haft önskemål om en Dagliljedag, tog vi det samma helgen. Efter ca. kl: 15,30 (när allmänheten gått hem) tänkte jag sitta ner och fika med Forumister, Bloggare och Fb-vänner som kommit till Forumträff. Blir vi några stycken kan det bli en mysig eftermiddag med lite mer trädgårdsprat och plantbyte m.m. Vet inte hur detta skall sluta, för de är så fasligt sena i år. Förhoppningsvis finns det väll åtminstonde 100 olika att titta på OM inte rådjuren äter upp alla knopparna
Meriona
20-07-2010, 08:16
Nu börjar det närma sig, hur går det för er, ni som ska delta?
CITAT (Meriona @ 20-07-2010, 09:16)  Nu börjar det närma sig, hur går det för er, ni som ska delta? Åt skogen  . 10 mm regn och tropisk hetta den senaste månaden + bevattningsförbud = min trädgård vissnar bort! Kommer det inte regn snart får jag hoppa av, för då finns det inget att titta på.....
Meriona
22-07-2010, 21:03
Nää Helen det gör mig ledsen, jag hoppas verkligen att ni får regn!
Moonwind
23-07-2010, 19:36
Ännu en som anmält sig till Tusen trädgårdar den åttonde augusti. Det gäller bara sex timmar om man inte själv vill förlänga den tiden. Från klockan tio till sexton. Om någon kommer är det bara trevligt. Om inte, så får man acceptera det också.
Tänkte att det kunde vara skönt att få visa upp en alldeles vanlig/ovanlig halvdan trädgård som motsats till alla fantastiska anläggningar med både namnlappar och rariteter. Men visst känns det lite underligt att hamna på samma lista som både botaniska trädgårdar och specialodlingar.
Min trädgård finns i Blekinge och heter "Från bangård till trädgård." Att det inte regnat, och att alla blommor snart gett upp, hör till en trädgårdsägares prövningar. Men visst hade man önskat sig en mer normal sommar.
Underligt nog har inte speciellt många privatträdgårdar här i Blekinge anmält sitt intresse. Ändå kallas Blekinge för "Sveriges trädgård." Finns det fler här på forumet så berätta gärna. Vi får åka o kika hos varandra en annan dag.
Blomstertanten
24-07-2010, 06:41
Här jobbas det för högtryck! Rensar, klipper sly, rycker kirskål, gräver nya rabatter, utökar befintliga, köper nya växter, byter krukor, sår mer sallad och morötter, lägger sten, vattnar, sopar, flyttar om och velar runt i största allmänhet Jag håller på att göra mina grannar helt tokiga! Men jag vill ju att allt ska vara fint till den 8:e Tyvärr har ju all sol och värme gjort att det mesta redan är överblommat nu!!!! I dag ska inköpen från igår planteras och sen tänkte jag med hjälp av "mina" tanter gräva upp och göra om en av grannarnas rabatter! Fast dom vet inte om det än
Moonwind
24-07-2010, 09:22
[quote name='Blomstertanten' date='24-07-2010, 07:41' post='1259015'] Här jobbas det för högtryck! Rensar, klipper sly, rycker kirskål, gräver nya rabatter, utökar befintliga, köper nya växter, byter krukor, sår mer sallad och morötter, lägger sten, vattnar, sopar, flyttar om och velar runt i största allmänhet Hmmm... tänk om jag vore lika energisk. I dag är det första gången som temperaturen ligger på "arbetsnivå". Men det kommer lite regn, (vilket jag tacksamt tar emot,) som avhåller mig från jobb även idag. Möjligen blir det lite röjning i växthuset. Och så måste jag plantera två gåvoplantor från grannen. Hur det kommer att se ut här den åttonde augusti.... Allt beror på latmasken och arbetsdiciplinen. Vet nog vem som kommer att vinna den kampen. ;-)
Blomfrun
25-07-2010, 13:02
Jag ska också vara med så det är hektiskt värre. Jag anmälde mig först till öppen trädgård för STA och upptäckte sedan att det var samma dag som Tusen trädgårdar så varför inte ta allt på en gång. Ett bra sätt att tvinga sig att göra färdigt diverse olika projekt i trädgården. Problemet är bara att man hittar på nya under tiden. Vill dock påminna alla med ledsna/utblommade/uppätna växter att trädgården inte bara är växter utan allt annat också som gångar, trappor, spaljeer etc som kan ge nya idéer.
Ett litet tips mot sorkplågan är att om man har katt använda kattsand av typ bentonit som sedan grävs ner i sorkgångarna eller där du vill skydda mot angrepp. De gillar inte lukten av "kattskit". Något som också verkar fungera är kattmynta som grävs ner på utsatta ställen. Obs att det ska vara kattmynta, Nepeta catari, och inte kantnepeta som vissa tror är kattmynta.
agnetazon1
04-08-2010, 10:05
Jag undrar vilken tid dessa trädgårdar har öppet, eller ska man ringa och fråga? Tänkte besöka några privata trädgårdar i Malmö, om någon här i forumet vill hänga med. Skicka mig ett PM.
Panik!!!! Jag har inte hunnit skriva upp alla adresser jag tänkte bersöka än och det går fortfarande inte att komma in på Tusen trädgårdars sida (och det gick inte i går heller). Så alla ni som inte får besök av mig, jag har inte er adress
Nettan8
05-08-2010, 08:49
Försöker göra en rutt till söndag.. vilka här är det som ska vara med i 1000 trädgårdar bor i Skåne???
Tusen Trädgårdar den 8 augusti kl 11-16 Alla deltagare hittas på http://www.tradgard.org/tusen/tradgardar_adress.pdf
agnetazon1
06-08-2010, 05:46
Det var en bra lista, den som finns på "Tradgardsriket" är väldigt svårarbetad. Tack så mycket!
Nettan8
06-08-2010, 22:38
CITAT (Lasse @ 05-08-2010, 17:33)  Tusen Trädgårdar den 8 augusti kl 11-16 Alla deltagare hittas på http://www.tradgard.org/tusen/tradgardar_adress.pdfTACK,, tyckte det var svårt att hitta innan, men denna var ju kanon!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|