Full version: pimpinella rhodantha
ztina
Var kan man få tag på den och hur ska den i så fall planteras? Någon som vet något om denna växt?
Jag har sett den på bild och jag tycker den ser så vacker ut.
Ztina
Eva 33c
Jag har den sen många år i trädgården, även om jag de första åren hade fel namn på den då fröerna kom under namnet Chaerophyllum hirsutum. Det tog ett tag innan jag lyckades reda ut vad min växt egentligen heter. Men nu vet jag att det är just pimpinella rhodanta. Rosenbockrot ska den heta på svenska.
Jättetrevlig rabattväxt, som ett rosa hundkex fast inte högre än 40-50cm. Helt härdig och anspråkslös här i zon 5. Sprider sig lite med frö, annars växer den i en kompakt tuva. Tyvärr har jag inga fröer kvar av den, förhoppningsvis kommer jag att ha efter sommaren om du inte fått tag på den till dess. Jag har aldrig sett den i plantskolorna, men på någon växtmarknad kanske man kan få tag på den. Mina småplantor är också slut, har man sett den i blom vill man gärna ha den med sig hem.
[attachment=50323:pimpinel...hodanta1.jpg]
[attachment=50324:pimpinel...odanta_2.jpg]
ztina
Tack för svar. Jag hoppas kunna hitta den någonstans och den är vacker.
Ztina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon