Full version: Tomatodling 2010
Jordgubbe
Tänkte fråga er andra medlemmar som också är hängivnade odlare av tomater, vilka sorter ni tänkte prova att odla i år samt vilka som är återkommande (gärna med någon liten motivering). Sett att det funnits en del sådana trådar tidigare, men utbudet av sorter ökar ju ständigt.

En annan tanke som jag haft såhär innan säsongen börjat är att (om det finns intresse) byta frö av sorterna med varandra. Tomater är ju väldigt lätt att ta frö ifrån. Säg fröinnehållet av 1-2 sortäkta tomater mot detsamma i utbyte.

Med en motivering blir det också lättare att bli sugen att prova någonting nytt och ha några utmanare till året därpå. Jag kan ju börja med att berätta lite kort om mina sorter samt en motivering.

Återkommande:

Santa: Körsbärstomat med väldigt god smak, perfekt balans mellan sötma och syra och inte så vattnig (mer köttig). Plantan blir något större än ex Tiny Tim men kan odlas i samma krukstorlek. Säljs bl a som delikatesstomat av kedjan Mark & Spencers i England och jag såg även nyligen att Karintorps tomater använder den i sina produkter.

Nya: (här har jag kört mycket på Tomatklubbens tips för i år)

Aranca: Högväxande yrkesodlarsort som sägs vara riktigt god och är framtagen för matbutikerna.
Brandywine: Högväxande. Sägs vara en av de godaste sorter som finns. Får stora frukter och kan vara knepig att odla, men känns som något man måste prova på som tomatodlare iaf en gång i livet.
Ildi: Högväxande. Blev nyfiken på denna eftersom den såg rolig ut samt ger stor skörd. Frukterna är små och gula och växer i klasar.
Prolyco F2: Högväxande. Framtagen sort med högre halt av lycopen. Vet ej hur planta blir eftersom det är taget från hybrid.
Snowberry: Högväxande. Aldrig odlat en vit tomat tidigare, Denna ska enligt Tomatklubben vara en god sort som vunnit en smakvävling.
Tigerella: Högväxande. Läst att den ska vara god. Ger små frukter med vackra strimmor på.

Tänkte att man kan ta kontakt med varandra privat om man är intresserad, och sedan när man får frukt, spara frö till varandra och sedan byta mot en annan sort. Fröna finns ju redan i tomaten och det är enklare än att bilda en frökedja. Insatsen är liten och lätt, men glädjen desto större. Annars är det alltid trevligt med tips på nya sorter som man inte provat att odla förut.
rainingroses
Hej! smile.gif

Jag vet inte direkt om jag kan kalla mig hängiven tomatodlare då detta är första året som jag sår, men jag har hursomhelst sått:

Garderner's Delight - högväxande sort som var ett måste för mig då jag tycker att de är så himla goda! smile.gif

Hundreds and thousands - blev nyfiken på denna sort eftersom den lär vara så produktiv. Så vitt jag vet är den inte högväxande.

Plus några fröer från en påse med blandade sorter. smile.gif

Eftersom jag är nybörjare så har jag således inte sparat fröer från tomat förut men jag har läst på om det och tänkte testa. Båda sorterna här ovan är ju sortäkta och Hundreds and Thousands fröer var svindyra i inköp så där ska jag definitivt spara fröer! smile.gif

Jag byter gärna om någon skulle vara intresserad!
caledonia
Jag har sått i kruka innan, men i år ska jag så på friland smile.gif

Då blev det Tigerella och Sungold, båda högväxande.
Det blir en utmaning då de ej kommer att växa mot en vägg, så jag ska bygga upp stadiga ställningar. Ser speciellt fram emot Sungold, men även Tigerella. Kul med höga plantor då jag fått hållas med Tiny Tim förut... Jag har förvisso även sått en som heter Balcony Yellow som jag ska ha i kruka.

Har en del fröer kvar, men behåller eventuellt dem till nästa år.
Preussen
I år odlar jag på friland både i kruka och pallkrage.

Purple Russian ska jag odla i stor svart balja här på bakgården. har inte satt ut den än men det kommer imorgon. En högväxande urkrainsk sort.

outdoor girl och balkon zauber odlar jag i min pallkrage på min odlingslott. väntar till nästa vecka att sätta ut dem. båda är sk busktomater

I min mors växthus har jag smygit in följade plantor. sorbet de citron, cherokee purple, Moonglow, black zebra och Robson Angolan. Alla högväxande.
skogstroll
i år begränsade jag mig väldigt... frösådde bara några cocktailtomatos och sen Oxheart. Sen har jag köpt en planta Dansk Export. Önskar jag hade sått nåt mera men men, det blir desto mera chili
Malin_MeL
CITAT (skogstroll @ 25-05-2010, 12:10) *
i år begränsade jag mig väldigt... frösådde bara några cocktailtomatos och sen Oxheart. Sen har jag köpt en planta Dansk Export. Önskar jag hade sått nåt mera men men, det blir desto mera chili

du kan ju alltid plantera "tjyvarna" om du vill ha fler plantor, det har jag gjort med mina dansk export, tryckte ner dem i en torvbricket och en enliters påse ovanpå, tog sig fin-fint!
Malin_MeL
Jag har iår 5 sorter,
Dansk export och Ildi, jag såg i tråden tidigare att det stod att Ildi var högväxande, jag fick dem av en kompis som sa att de var buskisar...får nog kolla upp, men de är väldigt kompakta än iaf. Dessa två ska jag ha ute.

i växthuset har jag en "tävling" för mig, jag har köpt tre olika sorters fröer
Ett eko-frö
en klassiker (gardners delight)
en F1-hybrid

tänkte det kunde vara lite roligt att jämföra

jag ska kolla upp namnen på dem när jag kommer hem.
skogstroll
skulle vilja göra egen tomatsoppa i år, snarrigt tongue.gif
vips
Blev så tok-mycket tomater förra året, så jag har begränsat mig aningen i år: Marmande, Sweet Million och San Marzano får vara med igen, kompletterar med Black Russian på försök. Har dessutom några krukor med Totem som jag tänkt ha på uteplatsen, men de ser tyvärr ut att ha farit illa av den första starka solen ute...

/magnus
Anja Danmark
Jeg kan ikke prale af, at jeg har begrænset mig i år - jeg har aldrig før haft så mange forskellige tomater...

De kommer her:

Tidlige til friland (hvis det engang bliver sommer):

Stupice
Outdoor Girl
Bloody Butcher
Sub Arctic Plenty

Til drivhus:

Sungold
Rosada
Green Grape
Voyage
Emerald Green
Rød dadeltomat (har selv taget frø af en supermarkedstomat for 15 år siden)
Lille orange dadeltomat
Rød miniblomme
Isis' Candy
Skykomish
Green Zebra
Sweet Casady
Black Plum
Cream Sausage
White Currant
Black Cherry
New Zealand Pink Pear
Toftegaards Sortstribede

Og et par krydsninger fra Tom Wagner - amerikansk tomatguru:

Green Zebra/P20 Blue
Sweet 106/P20 Blue

Det var vist det hele - så der er ret godt fyldt op i mit drivhus! Der skal jo også være plads til omkring 40 peber- og chiliplanter, figen, vin, krydderurter, passionsfrugt og et par auberginer...

Jeg vil prøve at have lidt færre til næste år - men nu må vi se. Jeg har allerede købt lidt flere slags, som skal prøves til den tid!

mvh
Anja
Tulipanaros
Ida Gold
Marmande
Taxi
Stupice
Black Sweet Cherry

blir det här!
Platinum
Tamina, Oxheart, Purple calabash, Indeterminate Red Pepper, Principe borghese, Vilma blir det här, den förstnämnda och den sistnämnda hade jag förra året också men resten är nya bekantskaper.
Tottes matte
CITAT (Platinum @ 26-05-2010, 06:55) *
Tamina, Oxheart, Purple calabash, Indeterminate Red Pepper, Principe borghese, Vilma blir det här, den förstnämnda och den sistnämnda hade jag förra året också men resten är nya bekantskaper.

Hej alla tomatodlare! ..... Behöver lite råd. Köppte min första tomatplanta igår fr. Blomsterhuset. Såg en planta på skylten som skulle passa mig, men den var slut för tillfället. Maken gjorde en undersökning i lagret och de hade fått hem en som skulle motsvara den vi ville ha, denna heter Caramello (om jag nu stavar rätt), men den ska vara i kruka i växthuset och växa på höjden och "tjuvas". Jag har inte haft någonslaks tomatplanta innan. minns bara det som mamma gjorde och lärde mig i barndommen. köpte också några jordgubbsplantor, men där finns inget att fråga.
Vi har letat på googel efter denna tomat, men inte hittat den. Har någon hört om den? blink.gif fr. Tottes matte.
Lott15
Jag har "bara" fem sorter i år, nämligen:
-Brandywine
-Black from Tula
-Tiny Tim
-Supermarzano
-Sungold

Sungold måste jag ha år efter år. Så söt, så god, smakar tropisk frukt. Äter som godis! De andra är nya för i år. Har våldsamma förväntningar, längtar så! Odlar ute i hinkar.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Tottes matte @ 26-05-2010, 09:42) *
Hej alla tomatodlare! ..... Behöver lite råd. Köppte min första tomatplanta igår fr. Blomsterhuset. Såg en planta på skylten som skulle passa mig, men den var slut för tillfället. Maken gjorde en undersökning i lagret och de hade fått hem en som skulle motsvara den vi ville ha, denna heter Caramello (om jag nu stavar rätt), men den ska vara i kruka i växthuset och växa på höjden och "tjuvas". Jag har inte haft någonslaks tomatplanta innan. minns bara det som mamma gjorde och lärde mig i barndommen. köpte också några jordgubbsplantor, men där finns inget att fråga.
Vi har letat på googel efter denna tomat, men inte hittat den. Har någon hört om den? blink.gif fr. Tottes matte.

Man hittar lite info på nätet ifall man söker på +tomato +caramello +indeterminate men det är inte så många sidor och de är på engelska men det verkar vara en röd körsbärstomat enligt det man hittar. Sorter som tjuvas blir ofta flera meter långa lianer utan sidogrenar (man ska ta bort alla tjuvar så det blir inga sidogrenar), denna typ av tomat växer i det vilda slingrandes på marken de kan inte hålla sig uppe själva så i växthus brukar man binda upp dem.
vicky-g
Jag älskar tomater till min makes stora förtret. Visst gillar han också tomater, men han har svårt att förstå att man måste ha en sisådär 10 sorter på en liten balkong.

Här är vad jag odlar i år:

Vildtomat - ett måste, har odlat den i flera år och jag älskar de små goda tomaterna. Plantan får växa ganska fritt och blir ofta 6-7 meter och brer ut sig i taket.

Minibel - andra året med dem. Har 6 plantor. Behändiga för att de inte tar så stor plats. Betyget den fick förra året var: god, söt, smakrik och mycket kompakt växtsätt, kan lätt odlas i kruka inne Sådde några extra att ha som gåbort present. Alla har plats för den.

Ildi - Favorit i repris. Hade den inte förra året och saknade den. De gigantist stora klasarna med ljuvliga små tomater.

Garden pearl - Andra året den är med. En busktomat fast bra mycket större planta än Minibel. Betyget förra året: god, söt, mycket smak, liten planta som växer yvigt, bind upp!

Tigrella - Även den en favorit i repris som inte odlades förra året. Både maken och jag gillar den som "standard" tomat.

Zorza - en ny bekantskap.

Latha - även den ny.

Marmande - provade att odla den på friland förra året, men det var ett katastrof år så det blev inte mycket till skörd. Så nu provar jag den på balkongen. Sorten har dottern valt.

Röd päron - första gången men jag har odlat gul päron förut. Hoppas att de här är lika goda.

Roma VF - Även den en nykomling. Har förut odlat Roma X som jag blev stormförtjust i. Hittade inte den, men hoppas att den har ska vara en utveckling av den förra.

Strimmig rödbrun - taget från en köpetomat

Röd körsbär - även den från köpetomat

De två senaste är årets expriment. Förra året sådde jag en supergod pärltomat från affären och fick supergoda pärltomater tillbaka. Får se hur det blir i år.

En liten fråga. Vad menar du med sortäkta? Och menar du att varje person ska få innehållet från 1-2 tomater? Det blir ju gigantiskt många frön. Eller har jag fattat fel? Blev visst inte en liten fråga. blush.gif

Preussen
CITAT (vicky-g @ 28-05-2010, 12:51) *
En liten fråga. Vad menar du med sortäkta? Och menar du att varje person ska få innehållet från 1-2 tomater? Det blir ju gigantiskt många frön. Eller har jag fattat fel? Blev visst inte en liten fråga. blush.gif

nu vet jag inte vem du frågar men jag svarar. med sortäkta menas om du sår sort A och tar frön av den så får du sort A. frön från en hybrid, tex A F1 ger inte A F1 nästa år utan den kan bli en av många kombinationer i blandningen som utgör hybriden.
caledonia
CITAT (Lott15 @ 26-05-2010, 19:32) *
Jag har "bara" fem sorter i år, nämligen:
-Brandywine
-Black from Tula
-Tiny Tim
-Supermarzano
-Sungold

Sungold måste jag ha år efter år. Så söt, så god, smakar tropisk frukt. Äter som godis! De andra är nya för i år. Har våldsamma förväntningar, längtar så! Odlar ute i hinkar.

Jag ser verkligen fram emot Sungold biggrin.gif Hur höga brukar dina bli?
Anja Danmark
Sungold kan vokse lige til det bliver frost - min var omkring 3 m høj sidste år...

Men hvis den dyrkes ude, er det en god idé at klippe toppen, når den har sat 5-6 blomsterklaser, så tomaterne kan nå at modne.
Åsa, mälardalen zon 2
Mina Sungold brukar kunna bli mellan 4-6m, jag lägger ner mina plantor så de ringlar på marken. (I uppvärmt yrkesodlarväxthus kan de bli mycket, mycket längre)
Lott15
Åh herregud! Ja mina växer ute i hinkar i zon 4 och där blir de kanske 2 meter, men jag brukar toppa den vid 1,60- 1,70 för att alla frukter ska hinna mogna. De blir väldigt kraftiga och mörkgröna av att stå ute.
Tottes matte
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-05-2010, 19:50) *
Man hittar lite info på nätet ifall man söker på +tomato +caramello +indeterminate men det är inte så många sidor och de är på engelska men det verkar vara en röd körsbärstomat enligt det man hittar. Sorter som tjuvas blir ofta flera meter långa lianer utan sidogrenar (man ska ta bort alla tjuvar så det blir inga sidogrenar), denna typ av tomat växer i det vilda slingrandes på marken de kan inte hålla sig uppe själva så i växthus brukar man binda upp dem.

OK, Åsa, mälardalen, jag ska söka på nätet, men jag köpte denna från Blomsterhuset, så den kan inte vara så himla konstig. Den ska skötas som vilken som helst som klätrar och tjuvas, fick jag reda på. Vi ska ha denna i växthuset i en balja.
Då blir det spännande att se hurudana tomaterna blir. Tack för rådet! ... rolleyes.gif Tottes matte
caledonia
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-05-2010, 17:19) *
Mina Sungold brukar kunna bli mellan 4-6m, jag lägger ner mina plantor så de ringlar på marken. (I uppvärmt yrkesodlarväxthus kan de bli mycket, mycket längre)

oj himmel! Jag som hade hoppats på att de stannade vid 2 meter wink.gif
Nybörjarfråga följer: lägger dem ner? Jag kommer odla direkt i jorden på friland, är det då ett alternativ för mig??
malcolm
Jösses vad med tomater folk verkar odla här... g.gif Jag fick två plantor, ca. 40 cm höga av brorsan igår, har ingen aning om vad det är för sort men jag planterade i alla fall om dem i stora lerkrukor (ca. 35 cm) alldeles nyss. De får stå ute i solen under dagen men jag kommer att ta in dem ikväll då det bara var 4,2° utomhus inatt. Lite senare i sommar har jag planerat körsbärstomater som jag skall ha i min hembyggda låda men först måste det bli lite varmare på nätterna.

[attachment=50549:Bild033.jpg]
Jordgubbe
Jag skulle vilja "återuppliva" denna tråd. Har massor av frön sparade sedan i somras av Aranca, Prolyco F2, Snowberry och Santa och undrar om någon vill byta mot frö av någon tomatsort ni köpte och kanske inte blev så nöjda med.
cinapuff
Jag vet inte om det här är rätt ställe att fråga eller om jag kanske skulle startat en egen tråd, men jag behöver råd om tomatsorter!
2010 odlade jag bara Gardeners delight, 3 plantor i mitt miniväxthus mot en tegelvägg på balkongen och det gick kanon! Massor av goda tomater långt in i oktober. Tyvärr tog de här tre plantorna upp all plats i växthuset och blev lite trixiga att tjuva (de bara sprutade ur sig tjuvar kändes det som), så nu skulle jag vilja få lite tips på en tomatsort som är lika god men som inte behöver tjuvas och som helst inte ens behöver stå i växthus.
Alltså en busk- eller ampeltomat som klarar av att stå ute i skyddat läge i zon 2 som ger tidig skörd och mycket tomater som smakar gott! Gärna en körsbärstomat om man nu får ha ytterligare önskemål... Har läst lite om "Hundreds & thousands" samt "tumbling tom", är dessa något som skulle passa mig?

Tack på förhand!
Iren
Hej! Bara en kommentar om Hundreds... hade dom ute i zon 3(hängde i amplar på altanen) Det blev mycket tomater MEN så små att man blev nästan less på att plocka dom Fint prydnadsvärde dock o blir en stor "buske". Även Tumbling Tom (gul o röd) blev ungefär samma men lite större tomater o kul att lägga i sallad. Fördelen med större tomatplantor som behöver tjuvas är att plantan bara lägger sin energi på just tomaterna o inte så mycket bladväxt. Gold Nugget(busk), Sungold o Gardeners delight är goda o produktiva . Tycker jag rolleyes.gif Lycka till med odlingen! Förresten har frön om någon vill byta....
blomkronan
[attachment=56834:vildtomat.JPG]
En av mina favoriter i år... VILDTOMAT från Impecta.
Den klarar sig helt själv (jag gjorde ingenting) och jag åt direkt från plantan, så goda att det inte blev några att ta med hem giggle.gif
(hade plantan på min odlingslott)
Jordgubbe
*bump* 2011 års tomatsorter som jag odlar börjar mogna nu och istället för att skapa en ny tråd tänkte jag fråga om någon här på odla.nu är intresserad av att byta frö i år ?. De sorter som jag har är:

Black sweet cherry
Cherokee purple
Cherny Mavr
Green grape
Hundreds and thousands F.1
Santa
Stupice
Sungold F.1
Taxi
Zemplin

IreneH
Mina tomatsorter för i år: Moneymaker
Black sweet cherry
röd körsbärstomat

Har också två andra tomatsorter, som jag tyvärr inte vet vad det är.., en ganska liten, buskig, som precis börjat blomma. Den andra är ganska stor, med "trefingrade" blad, har precis börjat blomma den med.

Jag har också tre andra sorter, som precis har kommit upp (vet inte om de kommer hinna ge några tomater, men hoppas kan man ju happy.gif ):
Svart zebra cherry
Orange plommontomat
Gul körsbärstomat
sofia75
I år odlar jag:

Sungold
Black Sweet Cherry
Mei Wei
Green Zebra
Tigerella
Milla
Santa
Bloody Butcher
Maskotka
Corona
Early Annie

Favoriten i år är helt klart Black Sweet Cherry. Helt enkelt supergod. Tätt följd av Sungold, Mei Wei och Maskotka
mattias__o
Har fyra sorter i år.
Har inte haft några av dem tidigare så det ska bli spännande att provsmaka dem när de mognar.

sorterna är
Mei Wei
Tumbling Tom Red
En som bara heter frilandstomat.
En okänd sort.

Skrev precis ett inlägg i min blogg om tomaterna.
PMK
Antar att denna går som 2011 års tråd också då! Dåligt med bilder här tycker jag! wink.gif

Första gången någonsin jag försökt mig på att odla tomater, och jag är just nu jäkligt nöjd!

Whippersnapper:

[attachment=62605:IMG_2681.jpg]

[attachment=62606:IMG_2686.jpg]
Leonard91
Nu börjar mina 3 plantor få frukt på blomklasarna. Jag var nog lite sent ute med sådden, så mina kommer lite senare i år smile.gif
Jag har bara odlat tomater ett år tidigare, så jag har inte riktigt skaffat mig några favouriter än. Dock gillar jag skarpt Sungold som jag hade förra året.

Nu odlar jag:
Tigerella - Jag tyckte den verkade intressant och hört många säga att den är god. Egentligen hade en lågväxande sort passat min balkong bättre, men det fick ändå bli den här.
Black Sweet Cherry - Fick plantan av en kompis, ska bli kul att prova!
Stupice - Jag ville ha en god, röd bastomat att använda i matlagning, så då verkade den här sorten bra tyckte jag. Beskrivningen sa även att den var tålig och lågväxande, vi får väl se wink.gif

Jag kan tänka mig att prova Green Grape nästa år smile.gif
jennyf
Härligt, roligt och höra hur alla andra odlar sina tomater...Man kan se att ni sköter de bra.
Jag har mina tomater i ett rum ute som fungerar ungefär som ett växthus då nätterna blir ganska kalla men dagarna desto varmare. Jag sådde frön inomhus för ett tag sedan och när de fått första bladen efter första bladparet så satte jag ut dem i uterummet och de ser fina och frodiga ut nu och snart dags för att omplanteras i större krukor. om det är extremt varmt ska man vattna tomatplantorna på morgonen, så är det mindre risk att tomaterna spricker. det fick jag veta av en vän. vilket kan hända om man vattnar dem när det är som varmast. jag hade inte odlat nåt på åratal. men en kväll så tog jag bara fram odlings blocket som jag skrivier i allt och annat. och tanken bara slog mig och dagen efter så börja jag odla och nu har de växt snyggt och fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon