Full version: Thailändsk Chili
Lainen
Hejsan.
Har läst runt lite på forumet i alla chilitrådar. Det verkar så lätt att odla chili.
För några veckor sedan var jag in till en thaibutik o handla chili. Jag tog lite chili frön från några av chilifrukerna, torkade dom och plantera dem. Därefter har jag låtit dem stå o gro i ett litet drivhus i fönstret. Många har växt till sig ordenligt, och rötterna på plantorna har växt ut ur torvbricketerna så det står härliga till. Igår kväll plantera jag om några av dem i krukor, och placera dem brevid drivhuset i fönstret, men nu på morgonen tycker jag att bladen på de omplanterade ser aldeles torra ut, och jag tror att några av dem har börjat korva ihop sig. Måste den typ av chili som jag planterat ha hög luftfuktighet?
Eller kommer dom att anpassa sig?

Nauti
Jag gissar mer på att det är det snabba miljöombytet som fått bladen att krulla sig. Jag har inte hittills läst någonting om någon chilisort som skulle ha krav på särskilt hög luftfuktighet, även om de mår bra av det. Fönster är ofta väldigt ogynnsamma odlingsplatser på grund av de väldigt varierande temperaturerna som kan vara allting ifrån kallt till hett och slå över från ena minuten till den andra. Du kan göra så att du tar plastpåsar som du sätter över krukorna och så flyttar du litet på påsen dag för dag så att den gradvis utsätts för den nya torrare omgivningen.
Mentha-Arvensis
Ifall du har öppet fönster kan det vara någon sorts löss eller annan typ av skadedjur.

Dom är sjukt snabba,
jag hadde dom första runt april.
Lainen
Tack för svaren, Jag tror inte dom blivit sjuka, och vi har inga öppna fönster hemma.
Jag ska prova påstricket så får vi se om dom inte börjar bli lite bättre.
När jag ändå har er på tråden så tänkte jag passa på o fråga om det är något vid odling man
bör tänka på för att få så stark chili som möjligt. Kanske har ni oxå tips på nå chili frukt som klår
den thailändska i styrka?
Preussen
CITAT (Lainen @ 24-05-2010, 12:19) *
Tack för svaren, Jag tror inte dom blivit sjuka, och vi har inga öppna fönster hemma.
Jag ska prova påstricket så får vi se om dom inte börjar bli lite bättre.
När jag ändå har er på tråden så tänkte jag passa på o fråga om det är något vid odling man
bör tänka på för att få så stark chili som möjligt. Kanske har ni oxå tips på nå chili frukt som klår
den thailändska i styrka?

nu vet jag inte vilken underart den chile som du refererar till tillhör men jag misstänker det är en Capsicum Annum. Det finns väldigt starka sorter inom denna familj men sorter som tillhör C.Chinense brukar vara starkare. Den starkaste sorten heter (rätta mig om jag har fel) Naga Morich och är just en sådan. Nu är det för sent att så fröer i år för att skörda men du kan köpa plantor på lite bättre sorterade plantskolor tex hannasgården. Vill du köpa fröer finns det Örtagården de har även plantor.
För att få riktigt bra hetta så är det sol och värme som gäller. Växthus på våra breddgrader är bäst men det funkar även i södra delen av landet på ett soligt och vindstilla ställe utomhus. Det går även att odla inomhus i ett fönster.

lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon