henrikj
24-05-2010, 08:18
Hej,
Jag var tvungen att flytta en relativt stor Hassel förra veckan, eller rättare sagt så var det en klunga av ca 30 småträd mellan 1- 10 cm i diameter, de högsta ca 5 m. Förstod att det var en chansning eftersom lövsprickningen påbörjats men var tvungen för att kunna komma in med grävmaskin på tomten. Alla rötter kom förstås inte med men det såg relativt intakt ut och trädet flyttades några meter till samma jordtyp (sand) och ljusförhållanden (söder). Jag har vattnat ordentligt och bladen ser fortfarande friska ut men de har inte utvecklats i samma takt som övriga Hassel på tomten. Vad tror ni? Behöver den bara lite tid för att komma i kapp eller kommer den ha svårt att klara sig? Några tips på hur jag kan få den att trivas, hur ska jag vattna göda etc?
Tack!
/Henrik
Aqvakul
24-05-2010, 08:20
Vattna rejält varje vecka och håll tummarna!
henrikj
24-05-2010, 08:22
Finns det risk att jag vattnar för mycket? Eller ska man tänka, hellre för mycket än för lite? Det är som sagt sand och väldränerat.
Gossen Ruda
24-05-2010, 09:25
Svårt att vattna för mycket. Ett flyttat träd får alltid mindre blad för trädet kompenserar den minskade rotmassan. Bara inte bladen slokar skall det nog gå bra.
henrikj
24-05-2010, 10:35
Vad bra, när kan man börja göda trädet?
Aqvakul
24-05-2010, 11:17
Jag skulle avstå från gödning helt denna säsongen. Trädet behöver rota sig, inte öka sin tillväxt.
mamamaggan
24-05-2010, 11:26
Vi har flyttat flera hasselbuskar och de som har tagit sig bäst är de där vi klippte ner plantan innan flytt. Sedan har vi vattnat och vattnat men aldrig gödslat och nu , efter c:a 5- 6 år , får vi beskära dem för att de blivit så yviga.
När vi satte dem hade vi klippt ner dem till c:a 5 dm och nu är de drygt 3 m höga och 1 - 1,5 m i diameter . De sitter i moränjord skulle jag nog bäst kunna beskriva det som och platsen som halvskuggig .
henrikj
24-05-2010, 12:12
Tack för era svar, känns skönt att det finns hopp!
Hej
Det tar lite tid att kommer hundra procent bra , om du beskära före flytning du behöver inte vattna så mycket gödning behöver inte före 2-3 år från flyttning ,
Obs
Du kan köpa jord fukt mätare de kostar 90kr styck , de visa dig när ska du vattna .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.