andersh
Skall köpa ett växthus och behöver massor av hjälp!

Vill helst lägga max en 5-6000:- på själva växthuset.
Går det att få ett på en 10 kvadratmeter för det priset?

Vad bör man tänka på vid köpet?
Åsa, mälardalen zon 2
Tror man måste lägga till lite mer om man ska ha ett nytt växthus på10kvm man bör nog beräkna med ungefär 1000kr per kvm. Och sedan ska man såklart även ha en sockel den brukar oftast inte ingå. Man kan också försöka annonsera efter ett begagnat växthus ifall man inte har bråttom att få tag på ett växthus.

Det man först ska bestämma sig för är om man har tänkt sig att odla i växthuset året runt eller om man bara ska förlänga säsongen. Ska man odla på vintern kan det vara bra att satsa på isolerplast istället för glas. Det blir dyrare att värma upp ett glasväxthus, isolerplattor brukar dock vara dyrare än glas.

Man bör också fundera på om man ska odla direkt i marken eller ifall man ska ha golv i växthuset och odla i krukor istället.
gammelnalle
Vågar knappt säga det: 27m kvadrat har kostat mig UNDER 5000:-
Men , visst, jag har gjort allt själv.
Grunden: Gjutit plint ca 25cm. Formen gjord av spillvirke= Kostnad = ca 50kr till spik och lite plugg. 10 säckar cement a 55:- .2 lass grus och sand 700:-. Sedan har jag "procentat" (lagt i sten i formen) ordentligt.
Reglar 2"*3 " lärkträ ca 700:- . Fönster FICK jag, mot bortforslande =200:- hyra av släp. Div färg och fönsterkitt = 400:-.
Byggnadslov: ??? vad är det???
Eva i Skåne
CITAT (gammelnalle @ 11-01-2004, 00:23)
Vågar knappt säga det: 27m kvadrat har kostat mig UNDER 5000:-
Men , visst, jag har gjort allt själv.
Grunden: Gjutit plint ca 25cm. Formen gjord av spillvirke= Kostnad = ca 50kr till spik och lite plugg. 10 säckar cement a 55:- .2 lass grus  och sand 700:-. Sedan har jag "procentat" (lagt i sten i formen) ordentligt.
Reglar 2"*3 "  lärkträ ca 700:-  . Fönster FICK jag, mot bortforslande =200:- hyra av släp. Div färg och fönsterkitt = 400:-.
Byggnadslov: ??? vad är det???

Undrar hur jag ska bära mig åt för att få min man att bygga ett åt mig biggrin.gif rolleyes.gif wub.gif
Hjälpa till kan jag göra, men jag skulle aldrig våga mig på det själv.

Han kan, men är måttligt intresserad blink.gif
Jag vill, men saknar kunnande. sad.gif
gammelnalle
Eva !
Jag lovar!!! Det är inte speciellt svårt... Men det tar tid... och MYCKET jobb. (Jag är f.ö. inte färdig ännu...)
Om du har PLATS , byggnadslov (behövs normalt inte på landet om du bygger MINST 4,5m från grannen) En ide, fönster (håll dig väl med byggmästarna) gott om tid.

Jobbigast hitintills tycker jag att grundningen har varit. OCH den måste så vitt jag förstår, göras även om du köper "färdigt" växthus.
Eva i Skåne
Mmm, ska tänka ordentligt på saken.
Denna sommaren blir det inte, men förhoppningsvis kanske nästa.
Jag tänker mig att grunden är helt omöjlig för mig, men min man är betongare så det ska nog inte bli något problem. Jag får väl stryka honom medhårs lite innan rolleyes.gif
Jag ska hålla ögonen öppna efter rivningar/ fönsterbyten redan nu.

Betr bygglov, så......... vill jag inte väcka den björn som sover (ja, du är väl vaken så det är inte dig det gäller). Vi har redan ett antal "skjul" carport, gäststuga, vedbod, köksveranda sleep.gif unsure.gif. Bygglov, nää, det existerar väl inte i skogen huh.gif wub.gif wink.gif
gammelnalle
Stryk din man medhårs och snacka väl om betong, cement , plintar, armeringjärn och han kommer att bli som vax i dina händer.....
Som jag sa: jag är inte någon byggarebob men lite tips kan du få när det blir så dax....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon