Vilka blommor kan man använda som dekoration i maten som även är ätbara?
Inte bara bladen utan exempelvis att man plockar bort själva blomman och lägger den som dekoration på maten.
Bara den inte förgiftar maten, går bra om man inte kan äta själva blomman, men om man kan ha den som dekoration utan att maten får äcklig smak eller blir giftig.
Sen en liten bonusfråga - Hur fungerar det med kanderade blommor? kan man äta hela då?
ingrids
24-05-2010, 11:47
Såhär års - violer, gökärt, tulpanblad och fuchsia (just nu den enda krukväxt jag kommer på). Rosor går också att äta, men importerade rosor tenderar att besprutas ganska hårt och är inte alls bra att äta.
Myosotis
24-05-2010, 12:13
Monarda, blomsterkrasse, rölleka... Kolla på biblioteket, det finns en jättebra bok, men tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter. Jag blev väldigt inspirerad av den och beställde monardafrön bara för det. Det blir väldigt vackert i sallader eller som dekoration.
Ljuvliga blå Gurkörtsblommor!
Maj-Elén
24-05-2010, 21:12
Det är gott med gräslöksblomman i sallader, plocka loss de enskilda blommorna på blombollen och strö dem rikligt över salladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.