Molngrabb
Jag har gjort en småtafflig skiss som antagligen inte är ett dugg likvärdig med verklighetens proportioner! whistling.gif
Men jag behöver tips och hjälp med vad jag kan göra med baksidan av min trädgård, det vill säga de gräsmatteytor som gränsar mot norr och öster.
De nyckelord som bör genomsyra planeringen är:

- Insynsskydd
- Kanske en gångstig av något slag

Vi vill gärna ha lite gräsmatta kvar, men det får inte bli för mycket kringelkroka eftersom det ska gå enkelt att komma till med gräsklipparen. Men ska kunna slappna av och njuta även på baksidan av trädgården. Som det är nu så är sådant mest förlagt till södra och västra sidan. Västra sidan vätter även mot gatan.
Spåna loss! smile.gif

[attachment=50332:Plan.jpg]
JRo
Jättesvårt att komma med några konkreta förslag, för det beror ju på vad ni har för intressen osv. Barn?
Det finns ju allt ifrån lägga någon beläggning med sköna sittplater, kanske några träd för skugga, till att anlägga woodland och damm och allt möjligt...
Hur ser det ut med "väggarna"? Behöver ni fundera på insynsskydd? Det är ju i så fall det första att ta tag i. Utan mycket mer info är det svårt att komma med några konkreta förslag.
Bassam
Hej
Du kan plantera Liguster häckar som insynsskydd och inne du kan plantera färdig gräsmatta plus gör lite rabatten för perenner
H:Bassam
Peztis
Finns det några växter överhuvudtaget? Träd?

Kanske ett riktigt foto skulle hjälpa oss lite bättre (även om skissen var bra).

Det gamla garaget, är det modell carport eller med stängda väggar? Skulle ni kunna göra om det till en sittplats/pergola eller liknande.

En bra fråga som ställdes här ovan var om ni har barn, framför allt småbarn. Äppelträd, plomman, bärbuskar osv uppskattas ju av dem precis som av oss vuxna.

Ska det vara plats för land eller endast blommor och buskar?

Vilken zon finns trädgården i? Växtvalet varierar en del beroende på zon.

Mycker frågor! biggrin.gif
Fru Frö
Mitt huvud spinner loss på en fristående uteplats i det tomma hörnet, lite morgon och eftermiddagssol blir det va om jag inte är helt ute och cyklar. En uteplats med tak alternativt "endast" pergola. Två väggar mot hörnet - en spalje och klädd i murgröna, häng upp billiga bambu jausier innan det hunnit bli insyndskyddat, och två "öppna väggar". Eller om ni bygger plank i hörnet som insyns skydd och på den fäster klätterstöd så det blir ett grönt plank med tiden??

Plattor, typ step stones lite trevligt böjda mellan uterum, uppfart och även annan plats du ofta går från?

Insyns skydd - Vad är viktigt? Vintergrönt? Ej behöva klippas? Skall det bli insyns skyddat snabbt? Gränsar det mot väg och behöver man tänka på vägsalt?

Och finns inte träd så plantera det på de övriga ytorna så det händer något, och med tiden kanske det planteras en rabatt runt trädet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon